Kaoru Ishikawa (1915 - 1989)

 

Japanen Kaoru Ishikawa följde upp Demings och Jurans arbete genom att lära ut statistiska metoder och han lade grunden till de sju förbättringsverktygen. För att engagera alla anställda i kvalitetsarbetet föreslog Ishikawa inrättandet av kvalitetscirklar. Många svenska företag försökte under 80-talet sig på att använda kvalitetscirklar, men resultatet blev oftast inte det förväntade. Kvalitetscirklar var svåra att passa in i vårt sätt att tänka. Ishikawa betonade vikten av totalkvalitet som han definierade som " provision of good and low cost products dividing the benefits among customers, employees and stockholders while improving the quality of peoples lives".

De sju förbättringsverktygen (behandlas mer ingående senare):

  1. Datainsamling
  2. Histogram
  3. Paretodiagram
  4. Ishikawadiagram
  5. Uppdelning
  6. Sambandsdiagram
  7. Styrdiagram

 

CWQC

 

 

Back

CWQC (Company Wide Quality Control) är ett begrepp för  totalkvalitet och offensiv kvalitetsutveckling som Ishikawa lade grunden till.