Philip B. Crosby (1926-2001 )

   
   

 

 
    Göra rätt från början och noll fel är Crosbys huvudbudskap. Han betonar att det är ledningen som har huvudansvaret för att nå målen och att de ska se till att personalen får utbildning och verktyg för att arbeta med ständiga förbättringar på alla områden. Enligt hans bedömning är det inte ovanligt att kostnaderna för avvikelser från krav ligger på mellan 20% - 35% av tillverkningskostnaderna.

 

 
Kvalitet är gratis

Boken finns också på svenska. (Studentlitteratur)

 

Med boken Kvalitet är gratis (Quality is free) ger Crosby ett arbetssätt för hur man kan arbeta med kvalitetsförbättringar. Boken är indelad i tre delar och försedd med många praktiska exempel. Den första delen behandlar hur man skaffar sig förståelse för kvalitet genom att börja med en analys av organisationens mognad vad beträffar kvalitet, hur man hanterar problem, kvalitetsbristkostnader och förslag till förbättringsprogram. Andra delen beskriver genomförandet av ett förbättringsprogram i fjorton punkter. Punkt ett behandlar ledningens stöd  och deltagande och punkt fjorton är att börja om från början igen i ett aldrig slutfört program. Tredje delen ger förslag till hur man kan skaffa en förståelse för logiken och metodiken i förbättringsprogrammet.

"Kvalitet är gratis, men är inte en gåva"
                                                      (Crosby)

 

 
Fyra hörnstenar   Crosby baserar arbetet med kvalitetsförbättring på fyra hörnstenar:
  1. Kvalitet definieras som överensstämmelse med krav och inte som "bra" eller "elegans".
  2. Metoden för att nå framgång med kvalitetsarbetet bygger på förebyggande och inte kontrollerande.
  3. Inriktningen måste vara mot "nollfel" och inte mot "det är tillräckligt nära".
  4. Kvalitet mäts som kostnaden för icke överensstämmelse och inte med index.

 

 
LSN 2003    back_arrow.gif (877 bytes) Åter  jump_arrow.gif (844 bytes) Upp   

Back