Mål till området ISO 9000
Målen är formulerade med hjälp av Blooms taxonomi. Detta innebär att de är indelade i sex olika nivåer med allt högre grad av förståelse och kunnande. Uppgifterna och frågorna är exempel på vad man ska klara för respektive nivå. Det är naturligtvis bättre ju högre du kommer, men en miniminivå är tillämpning.

 

Fakta Definiera de olika kvalitetstermerna. Ange syftet med ISO 9000. Vilka olika typer av dokument ingår i ett kvalitetssystem? Hur ser dokumentstrukturen ut? Ange vad som krävs för att ett dokument ska vara entydigt definierbart.

 

Förståelse   Beskriv fördelarna med ett på rätt sätt infört kvalitetssystem. Ange vanliga skäl till att införa ett kvalitetssystem.

 

Tillämpning     Skriv ner en lämplig plan för arbetet med att införa ett kvalitetssystem.

 

Analys Analysera standarden utgående från ett antal praktiska frågeställningar. Vilka är standardens krav?

 

Syntes

Formulera exempel på affärsidé, visioner, kvalitetspolicy, mål och delmål utgående från ett fiktivt företag eller från något företag som du känner till.
Formulera ett exempel på en rutinbeskrivning.

 

Värdering

Utvärdera och föreslå metoder för ett förändringsarbete med målet att införa ett kvalitetssystem i olika företagskulturer. Hur hanterar du motstånd? Vilka är villkoren för framgång? 
LSN 2001

Back