Datainsamling

Mål

Målet är att att ge kunskap om motiv för datainsamling, olika typer av data och metoder för insamling.
Motiv

 

"Naturen tar alltid parti för skavankerna."
Murphy

Vad ska de data som samlas in användas till?
  • Analys
  • Processtyrning
  • Reglering
  • Produktgodkännande
  • Kvalitetssäkring

 

Typ av data

Vilken typ av data ska samlas in?
  • Numeriska data
    Mätvärden för olika parametrar.
  • Attributdata
    Egenskaper (färg, repor, blåsor, antal defekta enheter mm)

 

Metod

 

 

"The truth hurts. Maybe not as much as jumping on a bicycle with a seat missing, but it hurts."
Frank Drebin

 

Hur ska vi göra?
  • Gör klart syftet.
    Vilka data är relevanta och användbara för att nå syftet?
  • Ställ frågorna:
    När? Var? Hur? Vem? Vad? Varför?
  • Identifiera variabler.
    Överför abstrakta begrepp till något observerbart, tydliggjort och mätbart. Denna process kallas för operationalisering.
    Exempel på begrepp som måste operationaliseras: Kvalitet, kundtillfredsställelse, arbetsklimat.
  • Samla in mätdata metodiskt.
  • Bearbeta, värdera och åskådliggör.
  • Agera utgående från informationen.

 

LSN 2002

Back