|
Duglighet (kapabilitet) |
||
Mål |
Målet är att ge kunskap om begreppet duglighet, hur man
beräknar duglighet och villkoren för att duglighetsberäkningar ska vara
meningsfulla.
|
||
Hänvisning |
Dugligheten
är ett mått på vad en maskin eller process kan klara av att producera.
Duglighetsstudier bygger på statistiska metoder (SPS) och på att maskinen
eller processen är stabil. Duglighetsstudier är meningslösa om inte detta är
uppfyllt.
|
||
Maskinduglighet |
Maskinduglighet
bestämmer man genom att tillverka ett antal detaljer (minst 50 st) under så identiska omständigheter som möjligt. Detta
innebär att man försöker eliminera påverkan över tiden av människor, material
och miljö för att endast maskinens variation ska vara avgörande för
resultatet. Detaljerna mäts upp och mätvärdena analyseras. Analysen går ut på
att se om värdena är normalfördelade, hur de ligger i förhållande till målvärdet och vilken spridning de har. Finner man att
värdena inte är normalfördelade föreligger systematisk variation och fortsatt
duglighetsstudie är meningslös. Resultatet av undersökningen jämförs med de krav som en viss tillverkning ställer. Man beräknar ett duglighetstal, som är ett mått på maskinens förmåga att klara den tilltänkta uppgiften utgående från de givna toleranskraven.
|
||
Processduglighet |
Vid
processduglighet är det lämpligt att utgå från
värden som samlats in för att användas i styrdiagram för den aktuella
parametern. Man utgår från processens variation under en längre tid. Processen
måste vara stabil. Processduglighetstalet ger
alltså en bild av vad som producerats under en längre tid och inte en
ögonblicksbild. |
||
|
|||
Samband (se läroboken för teori): För MC (målvärdescentreringen) anger tecknet på vilken sida om målvärdet som medelvärdet ligger. |
|||
Länk
|
Omfattande
information om duglighet (capability). |
||
Mallar |
Arbetsbladet
nedan används när man vill göra en manuell insamling och sortering av
mätvärdena. Excel-mall för utvärdering och beräkning av duglighet.
|
||
Arbetsgång |
Arbetsgång
för duglighetsstudie.
|
||
Exempel |
Exempel med värden i Excel-mallen. Prova
genom att ändra värden i tabellen och se hur diagrammet och de olika värdena
för medelvärde, standardavvikelse, Cp, Cpk och målvärdescentrering förändras. Här kan du också få tips
om hur man indelar materialet i intervall.
|
||
Övningsuppgift |
Vid
svarvning av axlar har 20 provgrupper (5 objekt i varje grupp) tagits ut.
Mätvärden för diametrarna finns i fil 1 ovan. Provgrupperna är tagna en gång
varje halvtimma. Målvärdet är 10,16 mm med
toleransgränserna ±0,10 mm. 1. Fil med de 20 första provgrupperna Gör en duglighetsstudie för svarven (maskinduglighet). Utnyttja endast de 20 första provgrupperna. Observera att för duglighet är kravet att provgrupperna är tagna under ett kort tidsintervall och under likartade yttre betingelser och utan speciella åtgärder vidtagna under provuttaget. Vi antar att dessa förutsättningar är uppfyllda i vårt exempel. Låt varje klass bestå av värden i ett intervall där klassgränserna exempelvis är 10,145 - 10,155 med klassmitten 10,150. Exemplet ovan tydliggör hur klasser och frekvenser ska skrivas in i Excel-mallen. Undersök om värdena är normalfördelade med hjälp av Excel-mallen. Bestäm medelvärde och spridning. Målvärdet är som ovan. Beräkna kapabilitetsindex (Excel-mallen gör jobbet) för svarven (Cm, maskinkapabilitet), index för målvärdescentreringen samt korrigerat kapabilitetsindex (Cmk). |
||
LSN 2004 |