|
|
|
Mätning av kvalitetsbristkostnader
|
|
Mål |
|
Målet är att ge kunskap om metoder för mätning av kvalitetsbristkostnader |
|
|
|
|
|
Hänvisning
"Om möjligheten finns att flera saker kan gå fel, kommer den som orsakar mest skada att gå fel först." |
|
Ofta mäts kvalitetsbristkostnaderna enbart i form av kassationer i produktionen. Det saknas uppgifter om vad brister i administrativa rutiner, omarbetningar, reklamationer eller justeringar hos kunderna kostar. De kostnader som orsakas av felaktigt material från leverantörerna kan också vara svåra att identifiera. Till detta kommer mycket svåruppskattade, men ofta väsentliga, kostnader på grund av dåligt rykte - "bad will". Till kvalitetsbristkostnader hör inte kontrollkostnader och kostnader för förebyggande arbete. Dessa kostnader kan ses som investeringar och inget man skall belasta kvalitetsbristkostnaderna. Vid mätning av kvalitetsbristkostnader uppkommer ofta diskussioner om vad som ska ingå. Fastna inte i detaljer. Lämna tveksamma kostnader utanför. Det är bättre än att riskera trovärdigheten för mätningen.
|
|
Angreppssätt |
|
Principerna för mätning av kvalitetsbristkostnader är hämtade från Poor Quality Costing (Sörqvist,1998). Sörqvist anger två angreppssätt för arbetet med kvalitetsbristkostnader.
|
|
Kartlägg och analysera verksamheten |
|
|
|
|
|
Förberedelse Välj deltagare i projektet och utbilda dem. De behöver ha förståelse för de principer som utgör grunden för offensiv kvalitetsutveckling. Planering Processkartläggning (om det inte redan är gjort), brainstorming och listning av tänkbara kvalitetsbristkostnader ger ett bra underlag för genomförandet. Mycket information kan hämtas från ekonomisystem och MPS-system. Genomförande
|
|
Avvikelseanalys |
|
|
|
|
|
En svårighet här är att finna alla dolda och kroniska problem. Först samlar
man all redan tillgänglig information och med den som underlag går man vidare
med mätningar, intervjuer och analyser.
En del rutiner och operationer gör man av gammal vana utan att ifrågasätta om de behövs eller om de kan göras på annat sätt. Exempel på resurser som bidrar till kostnad på grund av kvalitetsbrister: Mantid, maskintid, lokaler, energi, råmaterial, testutrustning, transporter, Det finns i ekonomisystemet mallar för hur kostnaderna för de ovan angivna resurserna beräknas.
|
|
Uppföljning |
|
Uppföljning Utvärdera arbetet med kvalitetsbristkostnader för att finna förbättringsmöjligheter i det fortsatta arbetet med kvalitetsbrister. |
|
|
|
|
|
Bygg upp mätsystem och analysera |
|
Ett alternativ till att kartlägga är att bygga upp mätsystem. Mätsystem är en tung och omfattande väg att gå. Börja med delar av verksamheten. Försök inte att införa mätsystem i hela verksamheten på en gång.
|
|
|
|
|
|
|
|
Eftersom mätsystem är en tung och kostnadskrävande metod är förankring hos företagsledningen en viktig grund för ett framgångsrikt arbete. Tiden för utveckling av lämpliga mätsystem kan bli ganska lång. Det behövs en projektgrupp, modeller och pilotförsök. Att införa systemet förutsätter att alla inblandade fått rätt utbildning och känner sig delaktiga. Med rätt programvara kan de insamlade värdena analyseras fortlöpande och snabba reaktioner blir möjliga. Samtidigt blir underlag för utvärdering och långsiktig planering tillgängligt. |
|
|
|
|
|
Länk |
|
Gå till Sandholms hemsida (klickbar länk nedan). Välj
fliken "ARTIKLAR" i överkant och sedan
"VERKSAMHETSUTVECKLING" i vänsterkant. Artikeln heter "ANGREPPSSÄTT FÖR
MÄTNING AV KVALITETSBRISTKOSTNADER" och är skriven av Lars Sörqvist (artikeln finns långt ned i listan). |
|
Övningsuppgift |
|
Analysera en process som du
känner till med avseende på kvalitetsbristkostnader. Rita en processkarta över den valda processen och koppla
kvalitetsbristkostnaderna till de olika delprocesserna. Det väsentliga är att
försöka få med så många som möjligt av de kostnader som uppstår på grund av
ofullständigheter i processen. Tänk särskilt på de kostnader som normalt inte
syns i utfallet från processen, men som orsakar mindre effektivitet i form av
t ex lägre takt, förseningar eller slöseri med material. Tips: Läs i kurslitteraturen hur en process definieras och
notera att den beskrivs som ett skeende. Processnamnen
bör reflektera detta och processer bör beskrivas som att göra något. T.ex.
”Att tillverka mätinstrument”. Detta gäller även för stödprocesser. Det är
vanligt att döpa om funktioner som personal till processer. Det finns dock
inte någon personalprocess. Personalavdelningen har hand om processer som:
”Att rekrytera, att ta fram löneunderlag, att vidareutbilda, etc.” Själva
personalavdelningen kan ses som en resurs. |
|
|
|
|
|
LSN 2004 |
|