Beskrivning: K:\ETS\www\IES\root\kml\HTML\Avd\utbildning\iek323\images\pixel.gif

QFD

Mål

Målet är att ge kunskap om verktyget för kundcentrerad produktutveckling (QFD) och förståelse för hur och när ett kvalitetshus används.

 

 

Hänvisning
Beskrivning: K:\ETS\www\IES\root\kml\HTML\Avd\utbildning\iek323\Webmaterial\pic\book14.gif
Se läroboken Kvalitet från behov till användning kap5.

QFD är ett verktyg för att överföra kundens önskemål till produktegenskaper. Önskemålen återspeglas på varje nivå i produktframtagningsprocessen. Metoden kan indelas i fyra steg, men det är oftast endast det första steget som kommer till användning.

  1. Produktplanering. Kundens önskemål översätts till produktegenskaper. Önskemålen värderas och jämförelse görs mot konkurrenter. Identifieringen av viktiga egenskaper ligger till grund för nästa steg.
  2. Produktutformning. Konstruktion väljs som bäst uppfyller målvärdena för produktegenskaperna. Identifiera delar, komponenter och delegenskaper som är kritiska för produkten och se var det finns behov för utveckling.
  3. Processutformning. Kritiska detaljegenskaper överförs till tillverkningsmoment. Kritiska parametrar identifieras och övervakningsrutiner bestäms.
  4. Produktionsutformning. Framtagning av tillverkningsinstruktioner, operatörsinstruktioner och provningsinstruktioner.

 

QFD-mall
Beskrivning: K:\ETS\www\IES\root\kml\HTML\Avd\utbildning\iek323\Webmaterial\pic\doc01.gif

QFD-mall, en hjälp för att ta fram en QFD-matris. Ett Word-dokument utformat som ett formulär.

Anvisningar   för användning av QFD-mall

Tänk på att själva arbetet med QFD tillför kunskap och ger kompetensutveckling för de inblandade. Arbetet utförs i grupp och det är bra att ha en "coach" med erfarenhet från QFD.

  1. Samla in information från kunder med t ex
    - Surveyundersökningar (frågeformulär)
    - Kliniker (Kunder bjuds in för att testa produkter eller simulerade produkter)
    - Fokuserade grupper (8 - 12 kunder bjuds in till ett gemensamt samtal kring en produkt)
    - Intervjuer
    - Information från reklamationer, klagomål eller garantiåtagande
  2. Fyll i mallhuvudet.
  3. För in kundönskemålen i mallen. Fler än 20 olika önskemål blir svårt att hantera. En del försök till användning av QFD har stupat på komplexiteten när för många många kundönskemål använts.
  4. Vikta kundönskemålen i en skala 1 - 5. 5 betyder att kunden bedömer  önskemålet som mycket viktigt. Här är det också lämpligt att lägga in konkurrentjämförelser och eventuella tidigare problem.
  5. Bestäm produktegenskaper. Tänk på att produktegenskaper ska vara mätbara. Ett vanligt problem är att det är svårt att hitta mått på produktegenskaper. Utan mått är det svårt att på ett entydigt sätt göra klart för produktutvecklare och produktion vilka kraven är på produkten. Teknisk konkurrentanalys hör hemma här.
  6. Fyll i sambandsmatrisen. Ofta är det effektivast att fylla i sambanden kolumn för kolumn. Notera att endast fylla i när det finns ett definierbart samband. Alltför många samband gör matrisen svårtolkad.
  7. Ange målvärden för produktegenskaperna. Nu ser du varför mätbara produktegenskaper är viktigt. Bestäm svårighetsgrad i en skala 1 - 5. 5 betyder att det är mycket svårt att uppfylla produktegenskapen.
  8. Ange längst upp för varje produktegenskap om det är önskvärt att nå målvärdet (MÅL) eller om det är önskvärt att överträffa (MAX) eller underskrida målvärdet (MIN). Exempel: Lagringsutrymme på en hårddisk ska vara så stort som möjligt, alltså MAX (pil upp). Yttertemperaturen på ett våffeljärn ska vara så låg som möjligt, alltså MIN (pil ner).
  9. Avsluta med teknisk viktning (längst ner) och kommentarer. I rutorna för teknisk viktning kan man sätta kryss för de produktegenskaper som är mest väsentliga.
  10. Analysera matrisen. Finns det tomma rader kan det tyda på att kundönskemål inte uppfyllts. Tom kolumn tyder på att produktegenskapen inte är relevant. Finns motsättningar? Hur kan vi bli mer konkurrenskraftiga?
  11. Välj sedan åtgärder utgående från analys av matrisen, teknisk viktning och svårighetsgrad. Börja med de produktegenskaper som har lägst svårighetsgrad.

Övriga delar i mallen använder man i praktiska fall när man har erfarenhet av t ex tidigare problem och viktiga krav. Konkurrensjämförelse ger möjlighet att jämföra den egna produkten mot konkurrenters både när det gäller förmågan att uppfylla kundönskemål och produktegenskaper. Detta förutsätter en ingående analys av konkurrenters produkter. En analys som ger mycket information. Många företag genomför regelbundet analys av konkurrenters produkter och med QFD görs skillnaderna tydliga och förbättringsarbetet kan effektivt inriktas på de egna svagheterna. 

Länkar
Beskrivning: K:\ETS\www\IES\root\kml\HTML\Avd\utbildning\iek323\Webmaterial\pic\links1.gif

Det finns olika varianter på QFD-mallar. Här kommer några tips från Internet

The American Supplier Institute om QFD

QFD Capture

Quality Associates International

Quality Function Deployment 
En interaktiv information om QFD (developed by Dr A.J. Lowe in collaboration with Prof. K. Ridgway of the University of Sheffield, England
)

 

 

LSN 2004

Beskrivning: K:\ETS\www\IES\root\kml\HTML\Avd\utbildning\iek323\images\jump_arrow.gif

Beskrivning: Back