|
|
|
QFD
|
|
Mål
|
|
Målet är att ge kunskap om verktyget för kundcentrerad
produktutveckling (QFD) och förståelse för hur och när ett kvalitetshus
används.
|
|
Hänvisning
Se läroboken Kvalitet från
behov till användning kap5.
|
|
QFD
är ett verktyg för att överföra kundens önskemål till produktegenskaper.
Önskemålen återspeglas på varje nivå i produktframtagningsprocessen. Metoden
kan indelas i fyra steg, men det är oftast endast det första steget som
kommer till användning.
- Produktplanering.
Kundens önskemål översätts till produktegenskaper. Önskemålen värderas
och jämförelse görs mot konkurrenter. Identifieringen av viktiga
egenskaper ligger till grund för nästa steg.
- Produktutformning.
Konstruktion väljs som bäst uppfyller målvärdena
för produktegenskaperna. Identifiera delar, komponenter och delegenskaper som är kritiska för produkten och se
var det finns behov för utveckling.
- Processutformning. Kritiska
detaljegenskaper överförs till tillverkningsmoment. Kritiska parametrar
identifieras och övervakningsrutiner bestäms.
- Produktionsutformning.
Framtagning av tillverkningsinstruktioner, operatörsinstruktioner och
provningsinstruktioner.
|
|
QFD-mall
|
|
QFD-mall, en hjälp för att ta fram en QFD-matris. Ett
Word-dokument utformat som ett formulär.
|
|
Anvisningar för användning av QFD-mall
|
|
Tänk
på att själva arbetet med QFD tillför kunskap och ger kompetensutveckling för
de inblandade. Arbetet utförs i grupp och det är bra att ha en "coach"
med erfarenhet från QFD.
- Samla in information
från kunder med t ex
- Surveyundersökningar (frågeformulär)
- Kliniker (Kunder bjuds in för att testa produkter eller simulerade
produkter)
- Fokuserade grupper (8 - 12 kunder bjuds in till ett gemensamt samtal
kring en produkt)
- Intervjuer
- Information från reklamationer, klagomål eller garantiåtagande
- Fyll i mallhuvudet.
- För in kundönskemålen
i mallen. Fler än 20 olika önskemål blir svårt att hantera. En del
försök till användning av QFD har stupat på komplexiteten när för många många kundönskemål använts.
- Vikta kundönskemålen i
en skala 1 - 5. 5 betyder att kunden bedömer
önskemålet som mycket viktigt. Här är det också lämpligt att
lägga in konkurrentjämförelser och eventuella tidigare problem.
- Bestäm
produktegenskaper. Tänk på att produktegenskaper ska vara
mätbara. Ett vanligt problem är att det är svårt att hitta mått
på produktegenskaper. Utan mått är det svårt att på ett entydigt sätt
göra klart för produktutvecklare och produktion vilka kraven är på
produkten. Teknisk konkurrentanalys hör hemma
här.
- Fyll i
sambandsmatrisen. Ofta är det effektivast att fylla i sambanden kolumn
för kolumn. Notera att endast fylla i när det finns ett definierbart
samband. Alltför många samband gör matrisen svårtolkad.
- Ange målvärden för produktegenskaperna. Nu ser du varför
mätbara produktegenskaper är viktigt. Bestäm svårighetsgrad i en skala 1
- 5. 5 betyder att det är mycket svårt att uppfylla produktegenskapen.
- Ange längst upp för
varje produktegenskap om det är önskvärt att nå målvärdet
(MÅL) eller om det är önskvärt att överträffa (MAX) eller underskrida målvärdet (MIN). Exempel: Lagringsutrymme på en
hårddisk ska vara så stort som möjligt, alltså MAX (pil upp).
Yttertemperaturen på ett våffeljärn ska vara så låg som möjligt, alltså
MIN (pil ner).
- Avsluta med teknisk
viktning (längst ner) och kommentarer. I rutorna för teknisk viktning
kan man sätta kryss för de produktegenskaper som är mest väsentliga.
- Analysera matrisen.
Finns det tomma rader kan det tyda på att kundönskemål inte uppfyllts.
Tom kolumn tyder på att produktegenskapen inte är relevant. Finns
motsättningar? Hur kan vi bli mer konkurrenskraftiga?
- Välj sedan åtgärder
utgående från analys av matrisen, teknisk viktning och svårighetsgrad.
Börja med de produktegenskaper som har lägst svårighetsgrad.
Övriga delar i mallen använder man i praktiska fall när man har erfarenhet
av t ex tidigare problem och viktiga krav. Konkurrensjämförelse ger möjlighet
att jämföra den egna produkten mot konkurrenters både när det gäller förmågan
att uppfylla kundönskemål och produktegenskaper. Detta förutsätter en
ingående analys av konkurrenters produkter. En analys som ger mycket
information. Många företag genomför regelbundet analys av konkurrenters
produkter och med QFD görs skillnaderna tydliga och förbättringsarbetet kan
effektivt inriktas på de egna svagheterna.
|
|
Länkar
|
|
Det
finns olika varianter på QFD-mallar. Här kommer några tips från Internet
The American Supplier Institute om QFD
QFD Capture
Quality Associates International
Quality Function Deployment
En interaktiv information om
QFD (developed by Dr A.J. Lowe in collaboration
with Prof. K. Ridgway of the University of Sheffield, England)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LSN 2004
|
|
|