|
|
Sex Sigma |
||||
|
Mål |
|
Målet är att ge förståelse för teorin bakom sex sigma och dess tillämpning. |
|||
|
|
|
|
|||
|
Bakgrund
Hänvisning |
|
Sex Sigma har sitt ursprung från Motorola där man i mitten av 1980 talet kom till insikt om sina kvalitetsproblem. Väckarklockan var en försäljning av en Motorola ägd TV-fabrik till ett japanskt företag och där lyckades man på kort tid reducera antalet fel till 1/20 av vad det var under Motorolas ledning. Detta med samma personal, utrustning och teknik som tidigare. Förändringens orsaker fanns således att söka hos den nya ledningen. Konkurrensen hade alltså på kort tid blivit mycket hård och man insåg att det handlade om överlevnad. VD Bob Galvin startade ett intensivt kvalitetsarbete. Målet var sex sigma kvalitet, vilket innebär att man strävar ner mot 3,4 fel per miljon möjligheter till fel för både produkter och tjänster. Alla delar av organisationen var involverade. Det finns ett antal kritiska faktorer för att nå detta mål:
|
|||
|
|
|
Diagrammet nedan visar hur kvalitetsbristkostnaderna i procent av omsättningen sjunker med stigande sigma.
|
|||
|
|
|
||||
|
|
|
|
|||
|
Statistik |
|
Hur har man kommit fram till 3,4 fel per miljon
möjligheter till fel och hur är detta kopplat till sex sigma?
|
|||
|
Normal- fördelning |
|
||||
|
|
|
Fördelningen nedan är gjord med hänsyn taget till en förskjutning mellan målvärde och medelvärde på 1,5 sigma. Detta ger just 3,4ppm utanför den toleransgränsen, som ligger närmast medelvärdet och detta är definitionen för sex sigma. ÖTG = övre toleransgräns och UTG = undre toleransgräns. Toleransgränserna bestäms av specifikationen. |
|||
|
|
|
||||
|
|
|
|
|||
|
Genomförande |
|
För att nå målet sex sigma måste hela organisationen medverka och det krävs en genomtänkt filosofi för förbättringsarbetet. De verktyg man använder är de som utnyttjas i allt kvalitetsarbete och alltså inga nya. Betoningen ligger emellertid på användning av statistiska metoder. Arbetet utförs i projektform med en ansvarig projektledare (black belt), som har en gedigen kvalitetsutbildning. Projekten väljs ut i samarbete mellan någon från ledningen (champion) och projektledare. Kriterier för att välja ett projekt är dess potential att minska kostnaderna för produktionen. Detta innebär att man ska direkt kunna visa hur mycket pengar man sparar på att genomföra projektet. Nedan visas de fem stegen i arbetet:
|
|||
|
|
|
By Kerri Simon |
|||
|
|
|
|
|||
|
Spridning |
|
Sex sigma har fått en stor spridning bland multinationella
stora företag. Tex Motorola,
General Electric, Allied Signals, Ford, Volvo, ABB, Ericsson. |
|||
|
|
|
|
|||
|
Länkar |
|
Länkar till information om sex sigma |
|||
|
|
|
|
|||
|
LSN 2004 |
|