Sex Sigma

 

Mål

 

Målet är att ge förståelse för teorin bakom sex sigma och dess tillämpning.

 

 

 

 

 

Bakgrund

 

Hänvisning

Se läroboken Kvalitet från behov till användning kap 23.4

 

Sex Sigma har sitt ursprung från Motorola där man i mitten av 1980 talet kom till insikt om sina kvalitetsproblem.  Väckarklockan var en försäljning av en Motorola ägd TV-fabrik till ett japanskt företag och där lyckades man på kort tid reducera antalet fel till 1/20 av vad det var under Motorolas ledning. Detta med samma personal, utrustning och teknik som tidigare. Förändringens orsaker fanns således att söka hos den nya ledningen.  Konkurrensen hade alltså på kort tid blivit mycket hård och man insåg att det handlade om överlevnad. VD Bob Galvin startade ett intensivt kvalitetsarbete. Målet var sex sigma kvalitet, vilket innebär att man strävar ner mot 3,4 fel per miljon möjligheter till fel för både produkter och tjänster. Alla delar av organisationen var involverade. Det finns ett  antal kritiska faktorer för att nå detta mål:

  • Ledningens aktiva engagemang
  • Stödjande infrastruktur, effektiv kommunikation
  • Utmanande och offensiva förbättringsmål
  • Kunskaper om metoder och verktyg
  • Faktabaserade beslut
  • Förbättringsarbete i projektform

 

 

 

 

Diagrammet nedan visar hur kvalitetsbristkostnaderna i procent av omsättningen sjunker med stigande sigma.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Statistik

 

Hur har man kommit fram till 3,4 fel per miljon möjligheter till fel och hur är detta kopplat till sex sigma?
Vi utgår från normalfördelat material. 

 

 

Normal- fördelning

 

 

 

 

 

Fördelningen nedan är gjord  med hänsyn taget till en förskjutning mellan målvärde och medelvärde på 1,5 sigma. Detta ger just 3,4ppm utanför den toleransgränsen, som ligger närmast medelvärdet och detta är definitionen för sex sigma. ÖTG = övre toleransgräns och UTG = undre toleransgräns. Toleransgränserna bestäms av specifikationen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Genomförande

 

För att nå målet sex sigma måste hela organisationen medverka och det krävs en genomtänkt filosofi för förbättringsarbetet. De verktyg man använder är de som utnyttjas i allt kvalitetsarbete och alltså inga nya. Betoningen ligger emellertid på användning av statistiska metoder. Arbetet utförs i projektform med en ansvarig projektledare (black belt), som har en gedigen kvalitetsutbildning. Projekten väljs ut i samarbete mellan någon från ledningen (champion) och projektledare. Kriterier för att välja ett projekt är dess potential att minska kostnaderna för produktionen. Detta innebär att man ska direkt kunna visa hur mycket pengar man sparar på att  genomföra projektet.

Nedan visas de fem stegen i arbetet:

DMAIC

Define
 
Measure
  
Analyze
   
Improve
    
Control

  • Define the project goals and customer (internal and external) deliverables
  • Measure the process to determine current performance
  • Analyze and determine the root cause(s) of the defects
  • Improve the process by eliminating defects
  • Control future process performance

 

 

 

By Kerri Simon

 

 

 

 

 

Spridning

 

Sex sigma har fått en stor spridning bland multinationella stora företag. Tex Motorola, General Electric, Allied Signals, Ford, Volvo, ABB, Ericsson.

 

 

 

 

 

Länkar

 

Länkar till information om sex sigma

Six Sigma at Quality America

The Roadmap to Six Sigma (GE)

 

 

 

 

 

LSN 2004

 

Back