|
|
|
12 Miljöledningsstandard |
|
Mål |
|
Målet är att ge kunskap om miljöterminologi och de standarder som ingår i ISO 14000 samt att ge förståelse för den nära kopplingen till kvalitet och kvalitetsledningsstandard.
|
|
Terminologi |
|
Terminologi är, som alltid, viktig för förståelsen. Inom miljöområdet finns en väl utvecklad terminologi, men tyvärr är det ofta svårt med tolkningen. Det är viktigt att tala "samma språk".
|
|
ISO 14000 |
|
ISO 14000 serien av standarder har till uppgift att bistå organisationer som vill införa eller förbättra ett miljöledningssystem. Detta inkluderar att skapa en miljöpolicy, som skall vara känd av alla i organisationen samt sätta upp miljömål och se till att de uppnås på ett effektivt sätt, åtgärda problem, genomföra revisioner och arbeta med ständiga förbättringar av miljöprestanda. Dessutom ingår standardisering av verktyg för analys, miljömärkning och livscykelanalys. Ett effektivt miljöledningssystem hjälper ett företag att leda, mäta och minska ogynnsam miljöpåverkan i sin verksamhet. Det leder till att det blir enklare att leva upp till de miljökrav antingen tvingande eller frivilliga som berör företagets verksamhet. Ett effektivt miljöledningssystem leder till förbättrade miljöprestanda, ökad effektivitet och lönsamhet. Det är viktigt att notera att standarden inte föreskriver någon världsomfattande miljöprestandanivå eller dikterar miljömål när det gäller utsläppsnivåer, teknik för rening eller andra önskvärda praktiska åtgärder för att förbättra miljön. Standarden föreskriver endast vad som ska ingå i ett certifierat miljöledningssystem. Teknik, nivåer och gränsvärden förändras med tiden och passar inte in i standarden. En standard ska helst vara aktuell under lång tid och inte ändras alltför ofta. Normalt görs revisioner vart femte år. Bland miljöstandarderna ingår (se också figuren nedan):
|
|
Länkar |
|
Miljöstyrningsrådet
har regeringens och sina ägares - Miljödepartementet, Industriförbundet och
Kommunförbundet - uppdrag att vara huvudman för och förvalta: Tillväxtverket (f.d. NUTEK) om hållbar tillväxt.
|
|
Miljölednings-
|
|
Miljöledningssystem I systemet ingår Miljöpolicy Planering Införande och tillämpning Behovet av kompetens, utbildning och medvetenhet ska identifieras och all personal vars arbete kan ge upphov till miljöpåverkan ska ha erhållit lämplig utbildning. Rutiner ska upprättas så att alla personer som arbetar för organisationen eller på dess uppdrag görs medvetna om betydelsen av att miljöpolicy, rutiner och krav följs. Vilken miljöpåverkan deras arbete kan ge upphov till och hur de kan minska den samt vilken roll och ansvar de har för att uppfylla kraven i miljöledningssystemet.. Det ska finnas rutiner för intern och extern kommunikation. Ledningssystemets huvuddelar och hur de samverkar ska dokumenteras och rutiner tas fram för dokumentstyrning på samma sätt som för ISO 9000. Det ska även finnas rutiner för verksamhetsstyrning och för beredskap och agerande vid nödläge. Uppföljning Varje förebyggande eller korrigerande åtgärd som vidtas ska vara ändamålsenlig i förhållande till problemets storlek och den miljöpåverkan som har uppstått. Miljöredovisande dokument ska vara tydliga, identifierbara och spårbara. Interna revisioner ska regelbundet genomföras för att avgöra om miljöledningssystemet överensstämmer med planerade åtgärder för miljöledning och standard samt om det har införts och underhållits på ett riktigt sätt. Ledningens genomgång Ständiga förbättringar (definition enligt ISO 14001:2004)
|
|
Miljöprestanda |
|
Miljöprestanda
|
|
Miljörevision |
|
Miljörevision Revisionen bör grundas på de mål som uppdragsgivaren angett. Mål och omfattning bör redovisas för den reviderade innan revisionen påbörjas. Det ställs stora krav på objektivitet, oberoende och kompetens. När en miljörevision utförs bör revisorn visa den aktsamhet, uthållighet, färdighet samt det omdöme som kan förväntas av en revisor i liknande sammanhang. Revisionen bör genomföras enligt väldefinierad metodik och systematiska rutiner. Resultatet av revisionen sammanfattas i en skriftlig rapport innefattande bland annat identifiering av reviderat område, syften, omfattning, kriterier, vilka som deltagit, tidsperiod och revisionsslutsatser. Standarden ställer krav på revisorer både vad det gäller formell utbildning och relevant praktisk erfarenhet samt krav för att upprätthålla kompetensen.
|
|
Livscykelanalys |
|
Livscykelanalys LCA hjälper företag att identifiera möjligheter att minska utsläpp, förbättra energianvändning, identifiera möjliga förbättringar och hantera risker. Genom att identifiera under vilken del av en produkts "liv" den största miljöpåverkan sker är LCA användbart utveckling, planering och konstruktion. LCA ligger ofta till grund för olika typer av miljömärkning av produkter.
|
|
Miljömärkning |
|
Miljömärkning
|
|
Miljösynpunkter i produktstandarder |
|
Miljösynpunkter i produktstandarder
|
|
EMAS |
|
EMAS Tidigare har EMAS endast varit avsett för enskilda fabriksanläggningar, men användningen har nu vidgats till att omfatta många olika typer av organisationer. Kraven i EMAS på miljöledningssystem, liknar i mycket de krav på kvalitetssystem, som finns i ISO 9000, när det gäller t ex struktur, dokumentation, internrevision mm. EMAS kräver mer än ISO 14000 på främst tre områden:
Enligt EMAS ska varje medlemsland
SWEDAC ackrediterar miljöcertifieringsorgan och miljökontrollanter. |
|
|
|
|
|
Miljöutredning |
|
Miljöutredning är det första praktiska arbetet som vidtar när beslutet om att införa ett miljöledningssystem är taget |
|
|
|
|
|
Praktikfall |
|
Praktikfall som bygger på det tidigare praktikfallet ÖVA. Nu ska vi genomföra delar av en miljöutredning, formulera en policy och några övergripande och några detaljerade miljömål. |
|
|
|
|
|
LSN 2005 |
|