|
|
Kvalitet och Europasamarbete |
|
|
Mål |
|
Målet är att visa på hur Europasamarbetet har påverkat utvecklingen på kvalitetsområdet och att ge förståelse för regelverket i form av direktiv och standarder.
|
|
|
|
Efter andra världskriget har strävandena i Europa varit att genom ett ekonomiskt och industriellt samarbete minska riskerna för nya krig. En viktig del i detta samarbete är gemensamma standarder bla på kvalitetsområdet och direktiv (föreskrifter) för att eliminera tekniska handelshinder. Nedan följer en kort lista med några viktiga händelser:
|
|
EU historik
"Även ett högt torn börjar vid marken." Japanskt ordspråk |
|
|
|
Konsekvenser för svensk industri
|
|
EU ställer krav på att företagen skall ta ansvar för sina varor och tjänster. Kraven beskrivs med EG-direktiv, som främst syftar till att skydda miljön och undvika faror för medborgarna, men direktiven ska också skapa förutsättningar för fri konkurrens utan tekniska handelshinder. Undanröjande av tekniska handelshinder är en viktig del i EU:s åtgärder för harmonisering. Med tekniska handelshinder menas sådana hinder som uppstår genom regler om varors utformning eller beskaffenhet eller genom regler om förfarande med varor i form av provning, certifiering, märkning, villkor för import, saluförande mm. Tusentals svenska lagar och förordningar måste ändras. Nya kommer också till. Företag som medvetet eller omedvetet bryter mot EG-direktiv riskerar böter. Ansvaret för övervakningen, marknadskontrollen, ligger hos olika myndigheter. Marknadskontrollen är idag ineffektiv och ger därför problem med trovärdigheten för direktiven. Det är viktigt att svenska företag har klart för sig de regler som gäller och hur man med hjälp av provning och certifiering kan kvalitetssäkra sina produkter. Ca 70 procent av Sveriges export berörs. På miljöområdet sker en snabb utveckling med EMAS (Eco Management and Audit Scheme), en EG-förordning om ett frivilligt system för miljöstyrning och miljörevision, som ett första steg. EMAS är införd i svensk lagstiftning sedan 1993. Filosofin är "industrin ansvarar för att kontrollera sina effekter på miljön och bör ha en förebyggande inriktning på sitt arbete". Sommaren 1996 fastställdes en internationell standard ISO 14001 för miljöledningssystem. Detta är den första av ett antal miljöstandarder i serien ISO 14000. ISO 14001 och EMAS har många delar gemensamt och ISO 14001 utgör numera basen för EMAS, som har mer omfattande krav. Miljöcertifiering är ett konkurrensmedel och kundkrav på miljöcertifiering blir allt vanligare. Detta gäller inte minst myndigheter och offentliga organisationer. Med miljöhänsyn som ett kundkrav är det naturligt att se miljön som en del i ett integrerat kvalitetsarbete. Arbete pågår för att hitta bra metoder för att integrera kvalitetsledningssystem och miljöledningssystem.
|
|
Länk |
|
Information om EU Euro Info Centre
|
|
LSN 2001 |
|
|