|
|
|
8 Verksamhetsanalys
Självutvärdering |
|
Mål
|
|
Målet är att ge kunskap om hur utvärderingsverktyg för kvalitetsutmärkelser kan användas för utvärdering och ständiga förbättringar av verksamheten i alla typer av organisationer. |
|
|
|
|
|
|
|
Det finns många olika kvalitetsutmärkelser både nationellt och internationellt. Utmärkelserna är en utmärkt grund för att genomföra en utvärdering av sin verksamhet och arbetet med ständiga förbättringar. Endast ett fåtal organisationer ställer upp i utmärkelseprocesen och de som gör det har ofta arbetat i flera år med förbättringsarbete enligt kriterierna för respektive utmärkelse. Innehållet i kriterierna bygger alla på de grundläggande värderingar som kännetecknar offensiv kvalitetsutveckling. I arbetet med ständiga förbättringar kan utmärkelsekriterierna bidra med många tips, infallsvinklar och idéer. Se dem som en god källa men försök inte att greppa över alla delar i dem utan välj det som passar bäst i den egna verksamheten och utvidga efter hand. Så småningom kanske det växer fram ett intresse av delta i tävlingen. Ett deltagande ger via återföringsrapporten en bra hjälp i kvalitetsarbetet och en vinst ger naturligtvis stor uppmärksamhet och positiv publicitet om organisationen. Exempel på internationella utmärkelser med länkar: Malcolm Baldrige National Quality Award European Quality Awards (EFQM) Svensk utmärkelse: Utmärkelsen Svensk Kvalitet (USK) Det finns också en mängd regionala kvalitetsutmärkelser: ”Utmärkelsen Kvalitet i Norr” fanns under 1990-talet och baserades på en förenklad utvärderingsmodell jämfört med den som används för USK. Utvärderingshäftet Språngbrädan har utvecklats vid Luleå tekniska universitet och går fortfarande att beställa därifrån. Intresserade kan kontakta Maria Fredriksson (maria.fredriksson@ltu.se). Många organisationer har inrättat egna kvalitetsutmärkelser: Landstingsförbundet Skolan
|
|
USK |
|
Vi tittar närmare på Utmärkelsen Svensk Kvalitet (USK). Den har existerat sedan 1992 och instiftades av Institut för kvalitetsutveckling (SIQ). Kriterier och anvisningar för USK finns att tillgå från SIQ. Anvisningarna kallas numera SIQs modell för Kundorienterad Verksamhetsutveckling. Nedanstående är en sammanfattning utgående från dessa kriterier och anvisningar. SIQs modell bygger på 7 kriterier, som består av 29 delkriterier, vilka utvärderas utgående från 13 grundläggande värderingar. Arbetet med USK inleds med att förbereda organisationen genom utbildning och information för att förankra arbetet på alla nivåer. Förbättringsverktyg är viktiga som hjälp i arbetet. Själva genomförandet bedrivs som en kvalitetsutveckling i tre steg:
|
|
Kriterier |
|
De sju kriterierna som ligger till grund för utvärderingen.
|
|
Grundläggande
|
|
De 13 grundläggande värderingarna: Kundorientering
|
|
Förbered |
|
För att nå framgång i arbetet med USK måste organisationen genomföra noggranna förberedelser syftande till
Arbeta fram en översikt över verksamheten som ett första steg för att skapa en gemensam bild av verksamheten.
|
|
Beskriv |
|
Översikt Kriterier
Sammanställningen av svaren kommer att utgöra en total beskrivning av verksamheten. Denna sammanställning får omfatta max 60 sidor.
|
|
Utvärdera |
|
Utvärderingen utgör en bedömning av i vilken grad det i verksamhetsbeskrivningen (och förhoppningsvis också i verkligheten) framgår att man tar hänsyn till och påverkas av de 13 grundläggande värderingarna. Bedömningen sker utgående från angreppssätt, tillämpning och resultat.
Angreppssätt Tillämpning Resultat Utvärdering är ett omfattande arbete och kräver hög kompetens av de som ska utvärdera. Utvärderingen genomförs i flera omgångar och avslutas med dett konsensusmöte. Målet med konsensusmötet är att man ska enas om vilka styrkor och svagheter som finns och slutgiltigt bestämma procentsatser och poäng. Resultatet redovisas i en rapport med sammanfattande beskrivning av hur väl man uppfyller de 13 grundläggande värderingarna samt styrkor och svagheter angivna. Dessutom sker en poängbedömning. Max är 1000 poäng och segrare i USK ligger normalt i intervallet 500 - 700 poäng. |
|
|
|
|
|
Förbättra |
|
Rapporten ger bra information om var förbättringsarbetet bör starta. PDCA-cykeln kan vara ett bra hjälpmedel vid arbetet med ständiga förbättringar.
|
|
Uppgifter |
|
Praktikfallet ÖVA. Detta praktikfall innehåller uppgifter som berör ISO 9001, processer och USK. Se kursplaneringen vilka uppgifter som ska redovisas och när de ska redovisas. |
|
|
|
|
|
LSN 2004 |
|
|