Mål till området Tjänstekvalitet | |||
![]() |
![]() |
Målen är formulerade med hjälp av Blooms
taxonomi. Detta innebär att de är indelade i sex olika nivåer med allt högre grad av
förståelse och kunnande. Uppgifterna och frågorna är exempel på vad man ska klara
för respektive nivå. Det är naturligtvis bättre ju högre du kommer, men en
miniminivå är tillämpning.
|
|
Fakta | Ge exempel på faktorer som är
utmärkande för en tjänst och metoder för att utveckla tjänster. Vilka
"gap" kan påverka kundnöjdheten för en tjänst? Vilka
är kännetecknen för tjänstelogiken?
|
||
Förståelse | Beskriv de trender som påverkar
vad som är väsentliga attribut för tjänster.
|
||
Tillämpning | Hur vill du beskriva den process
som behövs för att genomföra utvecklingen av en tjänst?
|
||
Analys | Analysera med hjälp av
tjänstelogikens kännetecken vad som skiljer en tjänst från en vara.
|
||
Syntes |
Antag att din organisation vill
erbjuda en ny tjänst. Hur skulle du gå tillväga mer i detalj när det
gäller tjänstekonceptet, tjänstesystemet och tjänsteprocessen. Hur
vill du gå till väga för att säkra att tjänstens kvalitet är en av
ledande på marknaden.
|
||
Värdering |
Jämför Gap-modellen, Kanomodellen och Grönroos modell för tjänstekvalitet. Vad finns det för likheter/skillnader mm? | ||
LSN 2004 |