Mål till området Tjänstekvalitet
BS00544_.wmf (9044 bytes) Målen är formulerade med hjälp av Blooms taxonomi. Detta innebär att de är indelade i sex olika nivåer med allt högre grad av förståelse och kunnande. Uppgifterna och frågorna är exempel på vad man ska klara för respektive nivå. Det är naturligtvis bättre ju högre du kommer, men en miniminivå är tillämpning.

 

Fakta Ge exempel på faktorer som är utmärkande för en tjänst och metoder för att utveckla tjänster. Vilka "gap"  kan påverka kundnöjdheten för en tjänst?  Vilka är kännetecknen för tjänstelogiken? 

 

Förståelse   Beskriv de trender som påverkar vad som är väsentliga attribut för tjänster.

 

Tillämpning     Hur vill du beskriva den process som behövs för att  genomföra utvecklingen av en tjänst? 

 

Analys Analysera med hjälp av tjänstelogikens kännetecken vad som skiljer en tjänst från en vara. 

 

Syntes

Antag att din organisation vill erbjuda en ny tjänst. Hur skulle du gå tillväga mer i detalj när det gäller tjänstekonceptet, tjänstesystemet och tjänsteprocessen. Hur vill du gå till väga för att säkra att tjänstens kvalitet är en av ledande på marknaden.

 

Värdering

Jämför Gap-modellen, Kanomodellen och Grönroos modell för tjänstekvalitet. Vad finns det för likheter/skillnader mm?
LSN 2004