Beskrivning: K:\ETS\www\IES\root\kml\HTML\Avd\utbildning\iek323\images\pixel.gif

FMEA

Mål

Målet är att ge kunskaper om när det är lämpligt att använda FMEA och hur en riskanalys genomförs med hjälp av FMEA.

 

 

Hänvisning
Beskrivning: K:\ETS\www\IES\root\kml\HTML\Avd\utbildning\iek323\Webmaterial\pic\book14.gif
Se läroboken Kvalitet från behov till användning kap 6.7.1

FMEA(Failure Mode and Effect Analysis) används för att hitta de mest kritiska felen vid konstruktion (Konstruktions FMEA) eller vid processer (Process FMEA). Analysen går i princip ut på att besvara tre frågor.

  • Vilka fel kan tänkas uppkomma vid konstruktionen/tillverkningen?
  • Vad är orsaken till felen?
  • Vad blir effekterna?

Hur allvarligt ett fel är bestäms av dess risktal. Risktalet är produkten av tre graderade kriterier. De tre kriterierna är sannolikheten att felet skall uppträda, feleffektens allvarlighetsgrad och sannolikheten för att felet upptäcks.

 

FMEA-mall
Beskrivning: K:\ETS\www\IES\root\kml\HTML\Avd\utbildning\iek323\Webmaterial\pic\doc01.gif

FMEA-mall, en mall för att göra en riskanalys enligt FMEA. Ett word-dokument utformat som ett formulär.

 

Anvisningar

Arbetet med att genomföra en FMEA gör man i grupp för att dra nytta av många olika erfarenheter. Börja med att bestämma nivån på analysen. Den kan göras på komponentnivå, systemnivå eller någon annan lämplig indelning.

  1. Numrera komponenterna eller delsystemen och skriv in deras namn.
  2. Ange funktionen för respektive komponent. Tänk på att en komponent kan ha flera funktioner.
  3. Gå igenom och notera alla felmöjligheter, feleffekter och felorsaker.
  4. Ange vilken kontroll som utförs idag.
  5. Bedöm felsannolikhet, allvarlighetsgrad, upptäcktssannolikhet och beräkna risktal.
    De tre kriterierna kan bedömas enligt en skala från 1 till 10, där 1 är minst allvarligt och 10 är mycket allvarligt. Notera att om det är osannolikt att ett fel upptäcks är det allvarligt och medför hög poäng på upptäcktssannolikheten. Risktalet får du genom att multiplicera bedömningen för de tre kriterierna. Bedömningsskalan kan vara ett problem, men det viktiga är att sätta upp en mall så att man gör en likvärdig bedömning för de olika felorsakerna. Med mallen som grund blir det möjligt att göra likvärdiga och jämförbara bedömningar för att se var åtgärder behövs och för att kunna bedöma vilka effekter förbättringsarbete har gett.
  6. Rekommendera åtgärder för att i första hand eliminera  felen med höga risktal. Utse ansvarig  och pricka av när det är klart.
  7. Gör ny bedömning för att se effekten av åtgärder.

 

Länkar
Beskrivning: K:\ETS\www\IES\root\kml\HTML\Avd\utbildning\iek323\Webmaterial\pic\links1.gif

Quality Associates International om FMEA

FMEA Info Centre The FMEA Info Centre is a non-commercial web-based inventory dedicated to the promotion of Failure Mode and Effect Analysis.

 

LSN 2004

Beskrivning: K:\ETS\www\IES\root\kml\HTML\Avd\utbildning\iek323\images\jump_arrow.gif

Beskrivning: Back