Mål till området kvalitetsbegrepp | |||
Målen är formulerade med hjälp av Blooms
taxonomi. Detta innebär att de är indelade i sex olika nivåer med allt högre grad av
förståelse och kunnande. Uppgifterna och frågorna är exempel på vad man ska klara
för respektive nivå. Det är naturligtvis bättre ju högre du kommer, men en
miniminivå är tillämpning.
|
|||
Fakta | Ge exempel på kvalitetsdefinitioner,
kvalitetsaspekter, viktiga element i offensiv kvalitetsutveckling.
|
||
Förståelse | Förklara innebörden i de olika
kvalitetsdefinitionerna och de viktiga elementen i en offensiv kvalitetsutveckling.
|
||
Tillämpning | Gör en genomgång av kvalitetsaspekter för en
produkt och en tjänst. Ge exempel på viktiga åtgärder som knyter an till elementen i
offensiv kvalitetsutveckling.
|
||
Analys | Analysera kvalitetsdefinitionerna med avseende
på deras innebörd i det praktiska arbetet med kvalitet. Redogör för hur den goda
respektive dåliga kvalitetsspiralen påverkas av förekomst eller icke förekomst av de
viktiga elementen för offensiv kvalitetsutveckling.
|
||
Syntes |
Ge förslag till lämpligt sätt att arbeta för
att kunna ta de första stegen mot offensiv kvalitetsutveckling eller komma över från
den onda till den goda spiralen i någon organisation som du känner till.
|
||
Värdering |
Utvärdera kvalitetsarbetet, utgående från de viktiga elementen i en offensiv kvalitetsutveckling, för någon organisation du känner till. | ||
LSN 2001 |