Beskrivning: Beskrivning: Beskrivning: K:\ETS\www\IES\root\kml\HTML\Avd\utbildning\iek323\images\pixel.gif

2.1 Förberedande gruppuppgift samt Uppgift 1.1 och 1.2

 

 

Uppgifter

Beskrivning: Beskrivning: Beskrivning: K:\ETS\www\IES\root\kml\HTML\Avd\utbildning\iek323\Webmaterial\pic\request.gif

 

 

Målet med uppgifterna är att väcka tankar och ge kunskap om olika aspekter på kvalitet samt att lägga en grund för det fortsatta arbetet med kvalitetsutveckling. Se dig själv som kund.

Utnyttja möjligheten att hämta kompletterande information och hjälp via Internet.

 

 

Varför arbeta i grupp ?

 

Inledningsvis i kursen löser ni uppgifterna individuellt, men senare kommer ni att arbeta gruppvis med uppgifter och då är det viktigt att ni diskutera lösningarna tillsammans. En mycket viktig del för att kvalitetsarbete ska bli framgångsrikt är att alla medverkar på ett effektivt sätt och att kommunikationen fungerar. Var uppmärksamma på hur ni arbetar i gruppen och hur ni angriper uppgifterna. Finns det någon struktur? Vi kommer senare i kursen att gå igenom olika verktyg och metoder för att underlätta arbetet med kvalitet.

Under kursens senare del ingår ett stort inslag av grupparbeten. En fråga vi kan ställa oss är varför vi skall arbeta i grupp? Det finns tre skäl till detta. 

För det första förväntar sig många arbetsgivare att ni skall klara av grupparbete, på grund av att allt mer av arbetet i arbetslivet sker i grupper eller team. Team är mer kopplat till att man har en gemensam uppgift att lösa och visar på en starkare koppling mellan medlemmarna än för en grupp. I fortsättningen kommer vi att använda namnet team i stället för grupp. Anledningen till att många företag använder sig av teamarbete är helt enkelt att ett väl fungerande team presterar avsevärt bättre resultat än de som kan förväntas av enskilda individer, speciellt om problemen är komplexa.

För det andra tror vi att din inlärning förbättras när dina individuella aktiviteter kompletteras med teamarbete. En viktig del av lärandet sker när vi engagerar oss i en dialog med andra medlemmar. I samspelet med andra tvingas vi reflektera över och pröva vårt eget tänkande. Genom att vi redogör för våra egna tankar, blottlägger vi dem och får en prövning på om de håller.

För det tredje: i ett modernt kvalitetsarbete är teamet en viktig kugge. Teamarbete i olika former används i det egna förbättringsarbetet, i form av kvalitetscirklar, projektteam eller kvalitetsförbättringsteam. I de team vi skapar under kursen kommer ni att smaka på teamarbetets frukter, både söta och bittra. De team ni kommer att möta i ert fortsatta arbete kommer sällan att bestå av de personer ni har lättast att samarbeta med utan de sätts samman av andra och beroende på den kompetens de olika medlemmarna kan bidra med.

 

 

 

 

 

Tips!

 

 

Inför inlämning är det önskvärt att ni samlar era svar i ett dokument. Namnge gruppinlämningsdokumentet enligt följande exempel Inl_4_grupp_X.doc.

Individuella inlämningsdokument döper ni lämpligen till exempelvis Inl_1_Förnamn_Efternamn.doc
 

 

 

 

 

 

Tips!

 

 

Alla dokument som ni tar fram i kursen ska vara identifierbara. Det fungerar bäst om informationen läggs in i sidhuvudet. Vill man endast ha den på första sidan så finns under Utskriftsformat för sidhuvud och sidfot  funktionen "Annorlunda första sida". Genom att markera den kommer huvudet endast på första sidan.
 

 

 

 

 

Exempel på dokumenthuvud för redovisande dokument

 

 

 

Rubrik                                                          xx

Datum
           xx xx xx

Sida            
       x(x)

Framtaget av        
                                                               Xx

 

 

 

 

 

Förberedande gruppuppgift

 (för dem som arbetar i grupp)

 

Eftersom teamarbete ingår som en viktig del i kursen och allt arbete med kvalitet inleder vi med en uppgift som är tänkt att fungera som ett diskussionsunderlag för er i teamet. Det finns i kursinformationen en mapp som heter:  "Att arbeta i grupp" och där finns mer information om just att arbeta i team. Fundera utgående från detta underlag på hur ni i just ert team tänker arbeta. Ni behöver inte vara så formella att ni skriver ett gruppkontrakt, men skriv gärna ett för er egen del. Redovisa kortfattat hur ni tillsammans kommer överens om att arbeta och hantera de svårigheter som kan uppkomma.

 

 

 

 

 

Övningsuppgift A

 

Värderingar, arbetssätt och verktyg

För att nå framgång med kvalitetsarbetet är en förutsättning att man har en fungerande modell för hur olika delar hänger ihop. En sådan modell är ett se offensiv kvalitetsutveckling som ett ledningssystem bestående av värderingar, arbetssätt och verktyg (Bergman & Klefsjö, 2012:423). De viktigaste värderingarna inom offensiv kvalitetsutveckling kan uttryckas med hjälp av ”hörnstensmodellen”, (Bergman & Klefsjö, 2012:40):

  • Engagerat ledarskap
  • Sätt kunden i centrum
  • Basera beslut på fakta
  • Arbeta ständigt med förbättringar
  • Arbeta med processer
  • Skapa förutsättningar för delaktighet

Det är viktigt att förstå innebörden i värderingarna och hur man sedan praktiskt arbetar med dem genom att välja lämpliga arbetssätt och verktyg.

Föreslå för varje värdering ovan ett minst ett arbetssätt och ett verktyg som stödjer värderingen. Utgå från kurslitteraturen och se till att du har en uppfattning om vad som är skillnaden mellan ett arbetssätt (hur man gör något) och ett verktyg (ett substantiv – t.ex. en modell). Motivera dina val. Relatera gärna dina förslag till en organisation, som du har erfarenhet av.
 

 

Övningsuppgift B

 

Produktkvalitet


Vi definierar en produkt som bestående av en mix av tjänster och varor. Även om produkter oftast utgör en mix kan de givetvis vara varu- eller tjänstedominerade.

Du har nyligen flyttat in i en ny bostad i Stockholm och behöver skaffa dig tillgång till internet och en transportlösning. Gör din kravspecifikation för bägge produkterna och identifiera kvalitetsparametrar och kategorisera dem utgående från kurslitteraturen. Du skall både vikta kvalitetsparametrarna och rangordna dem. Motivera vikt och ranking.

 

 

 

 

 

 

 

LSN 2004

 

 

Beskrivning: Beskrivning: Beskrivning: Back