Kaoru Ishikawa (1915 - 1989) |
|||
|
|||
Japanen Kaoru Ishikawa följde upp
Demings och Jurans arbete genom att lära ut statistiska metoder och han
lade grunden till de sju förbättringsverktygen.
För att engagera alla anställda i kvalitetsarbetet föreslog Ishikawa
inrättandet av kvalitetscirklar. Många svenska företag försökte under
80-talet sig på att använda kvalitetscirklar, men resultatet blev oftast
inte det förväntade. Kvalitetscirklar var svåra att passa in i vårt sätt
att tänka. Ishikawa betonade vikten av totalkvalitet som han definierade
som " provision of good and low cost products dividing the benefits
among customers, employees and stockholders while improving the quality
of peoples lives".
De sju förbättringsverktygen (behandlas mer ingående senare):
|
|||
CWQC
|
CWQC (Company Wide Quality
Control) är ett begrepp för totalkvalitet och offensiv
kvalitetsutveckling som Ishikawa lade grunden till.
|
||