|
3 Bakgrund
och förgrundsfigurer |
||
Mål
|
Målet är att ge kunskap om bakgrunden till hur dagens
kvalitetsteknik har växt fram och de bidrag som kommit från några
kvalitetspionjärer "gurus".
|
||
"Den som inte ser bakåt när han går framåt måste se
upp" |
Dagens
kvalitetsteknik har sitt ursprung från USA. Under 1920-talet började Shewhart tillämpa statistiska metoder för att styra
kvaliteten i tillverkningsprocessen. Shewhart
arbetade vid Bell Laboratories. Han insåg att för att minska variationen i
tillverkningen måste man förstå de bakomliggande orsakerna till variationen.
Kundcentrering var också viktig för Shewahrt. Under andra världskriget utvecklades metoder för statistisk acceptanskontroll och kvalitetsstyrning bland annat med hjälp av Shewhart. Ett par framträdande amerikanska kvalitetsspecialister från denna tid är Deming, som starkt påverkades av Shewharts idéer, och Juran. Dessa båda inbjöds på 1950-talet att föreläsa om statistisk metodik och ledarskap för chefer inom den japanska industrin. De tillskrivs stor betydelse för den japanska industrins framgångar. Det finns ytterligare ett antal ledande personer inom kvalitetstekniken som alla har det gemensamt att de med sina förslag till arbetssätt och verktyg ger hjälpmedel i arbetet med offensiv kvalitetsutveckling. Nedan finns korta sammanfattningar om några av dessa personer och deras idéer. Det finns en mängd intressant information på Internet. Se länkarna längst ner på denna sida.
|
||
Några "gurus"
|
Personerna
nedan är ett litet urval bland alla dem som har varit med och lagt grunden
till dagens syn på kvalitet. Deming är en av de mest tongivande företrädarna för en modern syn på kvalitet. Han framhåller vikten av ett statistiskt synsätt, förståelse för variation, ledningens ansvar och en humanistisk syn på människan. Juran betonar också det statistiska synsättet och han bygger stora delar av sitt budskap på tre steg: Planera - Förbättra - Styr. Ishikawa arbetade i Japan med att följa upp Demings och Jurans seminarier. Han sammanställde de sju förbättringsverktygen för kvalitetsstyrning. Taguchi visade på metoder för att göra processer och produkter robusta dvs. okänsliga för störningar. Han betonade också vikten av att man ser på en produkts livscykelkostnad (LCC). Crosby är mest känd för metoderna "göra rätt från början" och "noll fel". Han föreslår ett program på 14 punkter för förbättringsarbetet. Senge behandlar lärande organisationer och förutsättningarna för dem. Att skapa en miljö för samarbete, kunskapsutveckling och på kunskap baserat förbättringsarbete är i dag en förutsättning för att en organisation ska vara framgångsrik och konkurrenskraftig.
|
||
|
The Deming
Institute
www.deming.org Juran
institute
www.juran.com Philip Crosby
Associates
www.philipcrosby.com American Society for
Quality www.asq.org SIQ Guru
Corner
www.siq.se (under Kvalitet i menyn)
|
||
|
|
||
LSN 2004 |