Joseph M. Juran (1904 - )

 
     

 

      Juran betonar vikten av att arbeta mot ständiga kvalitetsförbättringar. Att arbeta mot ständiga förbättringar har ett eget ord på japanska "kaizen". Kaizen betyder ungefär "förändra till det bättre". Juran, liksom Deming, var över i Japan och föreläste på 1950-talet.  Juran har också i sin filosofi kunden i centrum. Han definierar kvalitet som "lämplighet för användning" (fitness for use). Jurans sätt att sprida budskapet bygger på tre steg (The Juran Trilogy) nämligen Planera - Styra -Förbättra.

 

  Kvalitetsplanering  
  • Identifiera kunderna
  • Gör klart kundernas behov
  • Översätt deras behov till ditt eget "språk"
  • Utveckla en produkt som motsvarar dessa behov
  • Optimera produkten så att den motsvarar både dina och kundens behov.
  • Utveckla en process med vilken det är möjligt att tillverka produkten

 

  Kvalitetsstyrning  
  • Visa att processen kan producera produkten under normal drift (kvalitetssäkring)
  • Låt processen ingå i de etablerade rutinerna

 

  Kvalitetsförbättring  
  • Ständigt förbättra processen i takt med produktförändringar och teknisk utveckling

 

     

LSN 1999    

Back