W. Edwards Deming (1900-1993)

 

" It does not happen all at once. There is no instant pudding."
(Deming)
Deming bygger mycket av sina teorier på det statistiska synsättet och betonar starkt  företagsledningens roll och ansvar. Företagsledningens varaktiga engagemang för kvalitetsfrågor är en förutsättning för framgång. Sina idéer har Deming gett uttryck för i "The Deming System of Profound Knowledge", som handlar om ledarskap. Grundtesen är att ett system   (organisation) kan inte förstå sig själv. Det betyder att de som är verksamma i systemet  är präglade av det och har svårt att se nya alternativ och möjligheter. För att kunna genomgå de ständiga förbättringar, som är nödvändiga för en anpassning till en snabbt föränderlig omvärld, måste systemet bli betraktat utifrån och få förändringsimpulser utifrån.

 

Demings filosofi om kvalitet bygger inte på regler och "recept" utan på några fundamentala principer. Det är kunnande inom fyra olika områden som är väsentliga för en framgångsrik förändring. De områdena är
  • att rätt kunna utvärdera ett system
  • kunskap om variation
  • kunskapsteori
  • psykologi

 

System

 

"Närhelst ett system är fullkomligt definierat, upptäcker alltid någon något som antingen avskaffar systemet eller expanderar det bortom igenkännelse."
(Okänd)

Definition enligt Deming:

Ett system är ett antal av varandra beroende komponenter som arbetar tillsammans för att förverkliga syftet med systemet

Vi har svårt att tänka i termer av hela system vilket leder till en rad problem. Det är vanligt att man får en del i ett system att fungera bra på bekostnad av andra delar (suboptimering). De långsiktiga verkningarna är svårare att förutsäga än de kortsiktiga. Kopplingar mellan olika delar i ett system är svåra att överblicka och de kan ofta vara viktigare än enskilda delar. Tiden är en viktig parameter. Ofta, speciellt i stora system, är tiden till beslut alltför lång för att effektivt kunna hantera snabba förändringar. Ett lysande exempel där systemsyn saknas och olika typer av suboptimeringar finns överallt är sjukvården.

 

Variation

Allting varierar. Variation betyder ofta osäkerhet och förluster. Det finns två sorters variation, dels variation som beror på slumpen och kan förutsägas med statistiska metoder, och dels variation som uppträder av speciella (urskiljbara) orsaker och alltså inte kan förutsägas. Variation som beror på speciella orsaker kallas ofta systematisk variation. 

Slumpmässig variation beror på ett antal faktorer. Varje enskild faktors bidrag till variationen kan inte enkelt urskiljas utan man ser enbart faktorernas sammanlagda verkan. Ofta följer verkan av dessa faktorer en normalfördelning och kan därmed förutsägas med statistiska metoder.

Exempel på faktorer som bidrar till slumpmässig variation: Glapp, vibrationer, temperaturändringar, variationer i belysning, förändringar i råmaterial och processtider, tolkning av underlag, instruktioner och rutiner, medarbetare med olika erfarenhet och kunskap.

Variation på grund av speciella orsaker, systematisk variation, kan bero på t ex att fel uppstått, byte av råmaterial, ny personal  mm. Dessa orsaker till variation kan normalt inte förutsägas, men när de uppstått går det att finna källan till variationen.

Dessa två typer av variation måste hanteras på helt olika sätt. Orsaken är att vid variation som beror på speciella orsaker kan man upptäcka en bestämd källa till variationen och åtgärda denna, medan variation som beror på slumpen inte kan härledas till en specifik källa och därmed inte lika enkelt låter sig åtgärdas. Man gör ont värre om man inte har klart för sig vilken typ av variation man har att hantera. Mer om detta längre fram. 

 

Kunskapsteori

"Vissa personer styr från boken, trots att de inte vet vem som skrev boken eller ens vilken bok det är."
(Okänd)

 

Ledarskap är beroende av att kunna förutsäga vad som kommer att hända. Man kan förutsäga på två olika sätt nämligen genom att använda erfarenhet eller teorier. Båda sätten är farliga. Tidigare, när förändringarna inte var så snabba, var erfarenhet ett bra sätt för att göra förutsägelser. Det tar lång tid för felaktiga idéer att dö. Hur mycket av den erfarenhet, som nu används, är aktuell? Blind tro på en teori kan vara fatal. Vi tror alltid att vi vet mer än vi gör. Hur vet vi att en teori som fungerar i en viss skala också gör det i en annan? Fungerar teorin över tiden?

 

Psykologi

 

Allt är beroende på individen. Individer är olika och det måste man ta hänsyn till. Om man litar till morot och piska kommer de som utsätts för detta att uppträda som apor. Alla har stora dolda förmågor, som de ofta inte är medvetna om beroende på att självförtroende saknas. Hela detta förråd av kunnande kan komma till användning i en stödjande och lärande organisation.

 

Vi kommer i fortsättningen av kursen att återkomma med praktiska angreppssätt, som bygger på dessa fundamentala principer. Deming sammanfattade sin syn på ledarskap i 14 punkter. Dessa 14 punkter är Demings sätt  ger förslag på tillämpning av de fyra fundamentala principerna.

 

Demings 14 punkter

Hänvisning

Se läroboken Kvalitet från behov till användning kap 17.2

  1. Skapa ett klimat för långsiktiga beslut och ständiga förbättringar med målet att vara konkurrenskraftig, finnas kvar i verksamhet och säkra jobben
    Hinder: kortsiktig lönsamhet , dagliga problem
    Krav: Investera för framtida produkt- och processutveckling

    pixel.gif (807 bytes)
  2. Övergå till det nya kvalitetstänkandet
    Övergå från fixa/avhjälpa till systematisk planering, förebyggande och ständiga förbättringar. De övriga punkterna visar vägen för denna förändring.
    pixel.gif (807 bytes)
  3. Sluta försöka kontrollera in kvalitet
    Kvalitet ska byggas in från början. Förväntar man sig fel - uppträder fel. Fokusera på förbättringsprocessen istället för kontrollen. Sluta organisera för fel.
    pixel.gif (807 bytes)
  4. Minska antalet leverantörer och värdera dem inte enbart efter pris
    Se på helhetsbilden. LCC. Bygg upp goda relationer mellan köpare och leverantör.
    pixel.gif (807 bytes)
  5. Förbättra ständigt varje process för att förbättra kvalitet och öka lönsamheten
    Mycket viktigt! Det finns alltid möjligheter till förbättringar!
    pixel.gif (807 bytes)
  6. Ge alla möjlighet att utvecklas i sitt arbete
    Man måste veta vad som är rätt och hur man ska styra sin process. Det behövs rätt hjälpmedel och utbildning
    pixel.gif (807 bytes)
  7. Betona ledarskap
    Ledningens uppgift är att förstå kundernas behov och översätta dessa till processförbättringar.
    pixel.gif (807 bytes)
  8. Fördriv rädslan
    Den som känner sig otrygg kan inte göra ett riktigt arbete. Rädsla finns för förändringar, nyheter, dålig arbetsmiljö. Ledningen måste bry sig och ingen ska behöva mista jobbet för att man åstadkommit förbättringar.
    pixel.gif (807 bytes)
  9. Riv ner barriärer mellan avdelningarna
    Viktigt med kommunikation. Interna kunder. Grunden läggs vid planeringen. Concurrent Engineering. Problem med suboptimering, dvs. att man bara ser till en liten del och helheten blir lidande. Helhetssyn krävs.
    pixel.gif (807 bytes)
  10. Sluta med slogans
    Vidta åtgärder istället. Slogans har kort effekt - snart återgår allt till det vanliga. Problem beror normalt inte på bristande vilja utan på brister i processerna. 80% - 90% av problemen är systemberoende.
    pixel.gif (807 bytes)
  11. Avskaffa ackord
    Ackord sätts efter genomsnittsprestation. Många sysslar med att sätta ackorden. Spärrar förbättringar. Skapar dålig arbetsmoral. Mät och styr processer inte medarbetare.
    pixel.gif (807 bytes)
  12. Ta bort hindren för yrkesstolthet
    Man måste veta vad som är rätt, kunna påverka och få gehör.
    pixel.gif (807 bytes)
  13. Uppmuntra till utbildning och vidareutveckling
    Stöd initiativ. Känslan av tillfredsställelse, att man tillför verksamheten och samhället något positivt är viktigt.
    pixel.gif (807 bytes)
  14. Vidta åtgärder för att få igång förändringsprocessen Ledningens ansvar och alla måste medverka. Medel för att få igång processen är seminarier, handledning och utbildning. Alla måste förstå vikten av förändringsprocessen, tala samma språk och dra åt samma håll.

 

Kvalitetsutveckling

 

Japanerna var de som tidigast insåg kraften i Demings teorier och detta var en bidragande orsak till deras framgångar. Deming var i Japan och föreläste ett antal gånger under 1950-talet. Han fick också till sin ära en japansk kvalitetsutmärkelse (Deming prize) uppkallad efter sig. Detta är Japans högsta kvalitetsutmärkelse.
                                 

 

Ständiga förbättringar

"The only place you find success before work is in the dictionary."
(May V. Smith)

Deming tog fram en förbättringscykel, som ligger till grund för arbetet med ständiga förbättringar hos många företag . Den ingår som en viktig del i t ex Ericssons kvalitetspolicy och är en av hörnstenarna i miljöstandarden ISO 14000. Även kvalitetsstandarden ISO 9001:2000 har förbättringscykeln som ett väsentligt element. 
Förbättringscykeln går under många namn: Shewhart-cykeln (den ursprungliga idéen kommer från Shewhart), Deming-cykeln eller PDSA-cykeln (Plan-Do-Study-Act).

 

Deming har sammanfattat sina tankar i två mycket läsvärda böcker:

Out of the Crisis, 1986, Cambridge University Press

The New Economics, 1993, MIT

 

LSN 2003  

Back