Genichi Taguchi (1924 - )

 
     

 

      Ett delvis nytt synsätt introducerades av japanen Taguchi, som föreslår att man skall göra produkter och processer robusta mot de störningar de kommer att utsättas för. Enligt Taguchi skall en produkt orsaka kunden så liten förlust som möjligt under hela sin livslängd. dvs. ha låg LCC (Life Cycle Cost). Kvalitetsbristkostnader uppstår alltid när någon konstruktionsparameter avviker från sitt målvärde. Taguchi definierar produktkvalitet som den minsta förlust en produkt förorsakar samhället räknat från det tillfälle den levereras.

 

  Kvalitets-
bristkostnader
 

Enligt Taguchi uppstår kvalitetsbristkostnad så snart en parameter (t ex ett mått) avviker från sitt målvärde. Sambandet är olinjärt enligt den vänstra delen i figuren nedan. Detta skiljer sig från det konventionella sättet att betrakta en avvikelse som utan kostnad, tills dess att avvikelsen blir så stor att värdet på parametern hamnar utanför toleransgränserna enligt högra delen i figuren nedan. Kvalitetsbristkostnaden ökar alltså tvärt vid toleransgränsen. Detta är vid närmare eftertanke inte sannolikt.

 

   

Robust konstruktion

   

Konstruktionsskedet vid robust konstruktion kan enligt Taguchi indelas i tre faser:

  • Systemkonstruktion
  • Parameterbestämning
  • Toleranssättning

Vid systemkonstruktionen bestäms produktens uppbyggnad så att den uppfyller kundens behov och är producerbar. Resultatet blir en prototyp som tillfredsställer kundens funktionskrav, men inte uppfyller kraven på kvalitet. Med parameterbestämningen ser man till så att konstruktionen blir robust. Robust betyder att konstruktionen ska vara okänslig för störningar både i produktionsprocessen och vid användning. Parameterbestämningen anger målvärdena för konstruktionsparametrarna och toleranssättningen anger toleransintervallet för konstruktionsparametrarna. Varje förbättring av processen som leder till minskad spridning ska användas för att närma konstruktionsparametrarna till sina målvärden.

 

  Taguchis
kvalitetsfilosof
i
  Taguchis kvalitetsfilosofi förkortad till sju punkter:
  1. Brist på kvalitet är den totala kostnad produkten åsamkar samhället efter leverans till kund.
  2. Ständiga kvalitetsförbättringar och kostnadsreduktioner är nödvändiga för att ett företag skall klara sig på en konkurrensutsatt marknad.
  3. Ett kvalitetsförbättringsprogram skall sträva efter en ständig reduktion av produktegenskapernas avvikelse från sina respektive målvärden.
  4. Kundens förluster på grund av variation i produktegenskaperna kan ofta betraktas som kvadratiskt ökande med avståndet från målvärdena
  5. Produktens kvalitet bestäms väsentligen av konstruktions- och produktions- processerna.
  6. Ofta råder ett olinjärt förhållande mellan konstruktionsparametrarna och produktegenskaperna. Detta kan utnyttjas för att reducera produktegenskapernas känslighet för störningar. Motsvarande gäller för produktionsprocessen.
  7. Statistiskt planerade försök kan användas för att identifiera de parameter- kombinationer, som reducerar variation i produktegenskaperna.
       
  LSN 1999  Back