|
|
|
Genichi Taguchi (1924 - ) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ett delvis nytt synsätt
introducerades av japanen Taguchi, som föreslår att man skall göra
produkter och processer robusta mot de störningar de kommer att utsättas
för. Enligt Taguchi skall en produkt orsaka kunden så liten förlust som
möjligt under hela sin livslängd. dvs. ha låg LCC (Life Cycle Cost).
Kvalitetsbristkostnader uppstår alltid när någon konstruktionsparameter
avviker från sitt målvärde. Taguchi definierar produktkvalitet som
den minsta förlust en produkt förorsakar samhället räknat från det
tillfälle den levereras.
|
|
Kvalitets-
bristkostnader |
|
Enligt Taguchi uppstår kvalitetsbristkostnad så snart
en parameter (t ex ett mått) avviker från sitt målvärde. Sambandet är
olinjärt enligt den vänstra delen i figuren nedan. Detta skiljer sig
från det konventionella sättet att betrakta en avvikelse som utan
kostnad, tills dess att avvikelsen blir så stor att värdet på parametern
hamnar utanför toleransgränserna enligt högra delen i figuren nedan.
Kvalitetsbristkostnaden ökar alltså tvärt vid toleransgränsen. Detta är
vid närmare eftertanke inte sannolikt.
|
|
Robust
konstruktion |
|
Konstruktionsskedet vid robust konstruktion kan enligt Taguchi
indelas i tre faser:
- Systemkonstruktion
- Parameterbestämning
- Toleranssättning
Vid systemkonstruktionen bestäms produktens uppbyggnad så att den
uppfyller kundens behov och är producerbar. Resultatet blir en prototyp
som tillfredsställer kundens funktionskrav, men inte uppfyller kraven på
kvalitet. Med parameterbestämningen ser man till så att konstruktionen
blir robust. Robust betyder att konstruktionen ska vara okänslig för
störningar både i produktionsprocessen och vid användning.
Parameterbestämningen anger målvärdena för konstruktionsparametrarna och
toleranssättningen anger toleransintervallet för
konstruktionsparametrarna. Varje förbättring av processen som leder till
minskad spridning ska användas för att närma konstruktionsparametrarna
till sina målvärden.
|
|
Taguchis
kvalitetsfilosofi |
|
Taguchis kvalitetsfilosofi
förkortad till sju punkter:
- Brist på kvalitet är den totala kostnad produkten åsamkar
samhället efter leverans till kund.
- Ständiga kvalitetsförbättringar och kostnadsreduktioner är
nödvändiga för att ett företag skall klara sig på en
konkurrensutsatt marknad.
- Ett kvalitetsförbättringsprogram skall sträva efter en ständig
reduktion av produktegenskapernas avvikelse från sina respektive
målvärden.
- Kundens förluster på grund av variation i produktegenskaperna
kan ofta betraktas som kvadratiskt ökande med avståndet från
målvärdena
- Produktens kvalitet bestäms väsentligen av konstruktions- och
produktions- processerna.
- Ofta råder ett olinjärt förhållande mellan
konstruktionsparametrarna och produktegenskaperna. Detta kan
utnyttjas för att reducera produktegenskapernas känslighet för
störningar. Motsvarande gäller för produktionsprocessen.
- Statistiskt planerade försök kan användas för att identifiera de
parameter- kombinationer, som reducerar variation i
produktegenskaperna.
|
|
|
|
|
|
LSN 1999 |
|
|
|
|
|
|
|