Peter M. Senge

   
   

 

 
 

Hänvisning

Se läroboken Kvalitet från behov till användning kap 23.2 - 23.6.

  Lärande organisationer och förutsättningar för lärande organisationer är områden som behandlas av Senge. Förutsättningarna för en lärande organisation delar Senge in i fem discipliner, dels personliga discipliner - systemtänkande, personligt mästerskap, tankemodeller och dels gruppdiscipliner - gemensamma visioner och teamlärande.

 

 

Förmågan att lära snabbare än andra ger konkurrensfördelar.

 

 
Systemarketyper   Systemarketyper är ett begrepp som Senge inför. En systemarketyp är en systemstruktur, som kan finnas i många typer av organisationer och som ger upphov till problem. Senge har definierat ett tiotal systemarketyper.

Tillväxtbegränsningar är ett exempel på en systemarketyp. Efter en period av accelererande tillväxt kommer en period av minskande tillväxt (ofta utan att någon förstår varför) med till slut ingen tillväxt alls. Tillväxten beror på en eller flera förstärkande processer. Den avstannande tillväxten beror på en balanserande process som aktiveras. Denna process kan bero på resursbrist eller ökande konkurrens.

Det finns ett antal varningssymptom för den som är uppmärksam.
Först: "Inga problem. Tillväxten är fantastisk."
Senare: "Vissa problem, men det gäller bara att arbeta som tidigare. Det fungerade bra."
Ännu senare: " Ju mer vi arbetar desto mindre framsteg gör vi."
Här gäller det att ägna kraften åt den begränsande faktorn.

 

 
   

Fundera på om du har sett exempel på denna systemarketyp.

 

 
  Läsförslag: Senge P M, The Fifth Discipline, Doubleday Currency
Finns även på svenska.
 
  LSN 2003       

Back