Mål till området Bakgrund | |||
![]() |
![]() |
Målen är formulerade med hjälp av Blooms
taxonomi. Detta innebär att de är indelade i sex olika nivåer med allt högre grad av
förståelse och kunnande. Uppgifterna och frågorna är exempel på vad man ska klara
för respektive nivå. Det är naturligtvis bättre ju högre du kommer, men en
miniminivå är tillämpning.
|
|
Fakta | Räkna upp de viktigaste bidragen till
kvalitetsteknikens utveckling som kommit från några bland följande förgrundsfigurer:
Deming, Juran, Ishikawa, Taguchi, Crosby och Senge .
|
||
Förståelse | Beskriv vad Deming menade med
"profound knowledge", som består av system, variation, kunskap,
psykologi.Förklara Taguchis syn på kvalitetsbristkostnader.
|
||
Tillämpning | Beskriv hur du vill använda PDCA-cykeln i något
praktiskt fall.
|
||
Analys | Analysera Demings 14 punkter och motivera
betydelsen av dem i arbetet mot offensiv kvalitetsutveckling.
|
||
Syntes |
Tillämpa Jurans trilogi på något praktiskt
exempel med hänvisningar till och motiveringar från Deming m. fl.
|
||
Värdering |
Motivera varför "de fem disciplinerna" är nödvändiga element i en lärande organisation. | ||
LSN 2001 |