Mål till området ISO 9000 | |||
![]() |
![]() |
Målen är formulerade med hjälp av Blooms
taxonomi. Detta innebär att de är indelade i sex olika nivåer med allt högre grad av
förståelse och kunnande. Uppgifterna och frågorna är exempel på vad man ska klara
för respektive nivå. Det är naturligtvis bättre ju högre du kommer, men en
miniminivå är tillämpning.
|
|
Fakta | Definiera de olika kvalitetstermerna. Ange syftet
med ISO 9000. Vilka olika typer av dokument ingår i ett kvalitetssystem? Hur ser
dokumentstrukturen ut? Ange vad som krävs för att ett dokument ska vara entydigt
definierbart.
|
||
Förståelse | Beskriv fördelarna med ett på rätt sätt
infört kvalitetssystem. Ange vanliga skäl till att införa ett kvalitetssystem.
|
||
Tillämpning | Skriv ner en lämplig plan för arbetet med att
införa ett kvalitetssystem.
|
||
Analys | Analysera standarden utgående från ett antal
praktiska frågeställningar. Vilka är standardens krav?
|
||
Syntes |
Formulera exempel på affärsidé, visioner,
kvalitetspolicy, mål och delmål utgående från ett fiktivt företag eller från något
företag som du känner till. Formulera ett exempel på en rutinbeskrivning.
|
||
Värdering |
Utvärdera och föreslå metoder för ett förändringsarbete med målet att införa ett kvalitetssystem i olika företagskulturer. Hur hanterar du motstånd? Vilka är villkoren för framgång? | ||
LSN 2001 |