|
7 ISO 9000 |
||
Mål
|
Målet är att ge kunskap om hur standarden ISO 9000 har växt
fram, dess omfattning, hur den införs och används. Förståelse för standardens
möjligheter och begränsningar är också viktigt. Länk till mål enligt Blooms taxonomi
|
||
Varför ISO 9000?
"Det krävs mer vilja för att lämna tryggheten än för att
leva i otrygghet."
Hänvisning |
Grunden
för kvalitetsarbetet i många organisationer är idag standarden ISO 9000.
|
||
ISO |
ISO
(International Organization for Standardization)
är namnet på den internationella standardiseringsorganisationen, som
utvecklat standarden med hjälp av arbetsgrupper sammansatta av personer från
de olika medlemsländerna. Sverige är medlem genom SIS (Swedish Standards Institute).
|
||
|
|
||
Historik |
ISO
9000 har utvecklats från bland annat olika NATO-standarder och har starkt
påverkats av den Brittiska standarden BS 5750. I Europa används beteckningen
EN ISO 9000 (Europa Norm). Denna standard infördes 1987 och reviderades
under 1994. Standarden är spridd till runt 130 länder över hela världen. I
Sverige är cirka 4300 företag och
organisationer certifierade våren 2004 och ökningen ligger för närvarande på
cirka 100 per år. Revisionen av standarden år 1994 innebar att fler kravelement infogats och en del förtydligats. Bland annat var kraven på "Ledningens ansvar" förtydligade och skärpta. Dessutom var nu kraven på ett kvalitetssystem och på dokumentstyrning mer entydigt angivna. Kraven uttrycker också klarare vad det gällde användningen av "Statistiska metoder" för att fastställa, styra och verifiera processduglighet och produktegenskaper. En förändring i den omarbetade standarden var att inriktningen mot en helhetssyn på kvalitet betonades. Denna standard kunde användas fram till och med 2003. För att dra full nytta av den nya standarden blir det för de flesta organisationer ett relativt omfattande arbete med processkartläggning och att införa processer. Det normala är att man går över till den reviderade standarden ISO 9001:2000 när det passar in i de regelbundet återkommande revisionerna, som är ett krav för att få behålla sin certifiering. Revisionen av standarden år 2000 innebär en helt ny struktur på standarden med processinriktning och många andra förbättringar. Mer om denna standard senare. OBS! Den
senaste revisionen av standarden är från år 2008 (ISO9001:2008). Den innebär vissa
förändringar och förtydliganden, jämfört med ISO9001:2000, bland annat läggs
ökad vikt vid processer och nu även externa processer (vid outsourcing
exempelvis), tydligare krav ställs på ledningens medverkan, kompetens och
utbildning för ledare och medarbetare, utveckling av begreppet arbetsmiljö i
dessa sammanhang, garantier och andra åtaganden gentemot kund efter såld
produkt. På det
stora hela är dock ISO9001:2008 mycket lik föregångaren ISO9001:2000. Beskrivningen
i detta webbmaterial baseras på versionen från år 2000, men för den
intresserade LTU-studenten finns den senaste versionen (2008) att ta del av
på SIS hemsida för online-dokument, se separat instruktion i Fronterrummet. |
||
Vad är ISO 9000?
"Verklig effektivitet handlar inte om att göra saker rätt
utan om att göra rätt saker." |
ISO
9000 familjen representerar internationella, i enighet framtagna
överenskommelser, om goda ledningssystem för att säkerställa att en
organisation fortlöpande kan leverera produkter eller tjänster som
tillfredsställer kundernas behov och förväntningar. Detta oberoende av
organisationens verksamhetsområde och storlek
eller om den är privat eller offentlig. ISO 9000 är
ISO 9000 lägger enbart grunden för ett arbete mot totalkvalitet och är ingen heltäckande lösning. Observera att standarden talar om vad som skall finnas i ett kvalitetsledningssystem, men inte hur det skall utföras eller omfattningen. Det är viktigt att det alltid är behovet som bestämmer omfattningen. Figuren nedan visar hörnstenarna i en verksamhet inriktad mot offensiv kvalitetsutveckling med ISO 9001 som en bas för verksamheten.
|
||
"Utelämnade till sig själva tenderar saker att gå från
dåliga till sämre." |
|
||
Terminologi
|
Terminologin är omfattande inom kvalitetsområdet
och kunskapen om innebörden av olika begrepp är ofta otillräcklig. För att
"tala samma språk", förbättra förståelsen och kunna kommunicera och
undvika missförstånd är det av största vikt att ha klart innebörden i de
centrala begreppen. |
||
Bakgrund till |
Det
är ett stort arbete över flera år med att revidera en standard. En teknisk
kommitté, TC 176, har varit sammanhållande i arbetet med ISO 9000. En
standard genomgår ett antal steg innan den slutgiltigt fastställs. Det börjar
med CD (Committee Draft) en eller ett par omgångar,
sedan DIS (Draft International Standard) och slutligen FDIS (Final Draft
International Standard). Första officiella förslaget, Committee Draft (CD), till reviderad standard byggde på processtänkande, kundcentrering och på följande grundelement ):
Denna struktur finns kvar i den slutligen antagna standarden med tillägg av en punkt nämligen Ledningssystem för kvalitet. Man beslutade också att ISO 9001, ISO 9002 och ISO 9003 ska ersättas av den nya ISO 9001:2000. Det innebär att de som tidigare varit certifierade enligt ISO 9002 och ISO 9003 nu får använda tillämpliga delar av den nya standarden. I titeln på nya ISO 9001 har kvalitetssäkring bytts ut mot ledningssystem för kvalitet. Detta betonar tydligt att det är ett ledningssystemet som ska visa en organisations förmåga att uppfylla kundkrav och ingenting annat. PDSA-cykeln utgör en väsentlig del i standarden, som en del i arbetet med ständiga förbättringar. ISO 9001:2000 och hjälpstandarden ISO 9004:2000, som också är reviderad, utgör ett par kopplade standarder för allmänna krav tillämpliga på alla typer av organisationer. Det är också tänkt att dessa standarder ska utgöra grunden för branschanpassade standarder. Strukturen är också anpassad till den som gäller för miljöledningsstandarden ISO 14001.
|
||
Processmodeller
|
|
||
Figuren
ovan visar den första varianten av processmodell för CD1 och hur processynen är en av grundidéerna i den nya standarden.
Denna figur är den första grafiska
beskrivningen av den nya standarden. Strukturen bygger på varje organisations
förädlingsprocess från en första kundkontakt till att förse kunden med en
produkt som denne är nöjd med. Denna beskrivning följer flödet i de flesta
företag. Det finns mätbara resultat som bygger på överenskommelser med
kunder.
|
|||
|
|||
Figuren
ovan visar modellen för CD2. En förändring jämfört med CD1 är att alla
processer i organisationen nu ska ingå i systemet och inte enbart de
operativa processerna. Kvalitetsledningssystemet har flyttat upp till toppen
och uppläggningen återspeglar ett dynamiskt system med ständiga förbättringar
och kontinuerlig anpassning till interna och externa förändringar. Denna
modell är i stort sett den som antigits för den
slutgiltiga versionen av ISO 9001:2000.
|
|||
Nyheter i |
FDIS:en med dess förtydliganden och förbättring av
strukturen lades fram i oktober 2000, som det
slutgiltiga förslaget till ny standard. Synpunkter från remissrundan hade
vägts in. Omröstningen bland medlemsländerna utföll så att man fick en nästan
enhällig uppslutning kring förslaget och i mitten av december 2000
fastställdes den nya kravstandarden ISO 9001:2000.
Nyheter jämfört med ISO 9001:1994:
|
||
Struktur för |
ISO
9001:2000 Punkt 4 Ledningssystem för kvalitet (Quality
Management System) Dokumentation som ska innefattas i organisationens kvalitetsledningssystem:
Punkt 5 Ledningens ansvar (Management Responsibility)
Punkt 6 Hantering av resurser (Resource
Management) En punkt om arbetsmiljö har kortats ned till att nämna att arbetsmiljön ska vara beskaffad så som behövs för att uppnå överensstämmelse med produktkrav. Punkt 7 Produktframtagning (Product Realization)
Under denna punkt ingår också inköp som omfattar:
Styrning av produktion av varor och utförande av tjänster samt validering av processer för detta ingår med exempel på vad som bör innefattas i dessa delar. Där det är tillämpligt ska även lämpliga metoder för identifikation och spårbarhet tas fram. Organisationen ska ombesörja skydd av produkter och kunders egendom (även immateriell). Det ska finnas processer för behandling av övervaknings- och mätutrustning. Dessa processer innebär att kalibrering, justering och skydd ska ske på ett styrt sätt för att säkra överensstämmelse med krav. Punkt 8 Mätning, analys och förbättring (Measurement,
Analysis and Improvement)
|
||
Kortversion |
Denna
version finns på PDF-format via länken nedan |
||
Dokumenterade rutiner |
Det
är värt att notera att det förekommer endast på 6 ställen i standarden
bestämda krav på dokumenterade rutiner (documented procedures) nämligen för 1. Styrning av specificerande kvalitetsdokument Den gamla standarden ISO 9001:1994 innehöll 17 krav på dokumenterade rutiner.
|
||
ISO 9000:2000 |
ISO
9000:2000 1. Kundfokus (Customer focus) Allmänna grunder för kvalitetsledningssystem som processinriktning, policy, ledningens roll, dokumentation, utvärdering, revision, förbättringsarbete, statistiska metoder och koppling till utmärkelser behandlas. |
||
ISO 9004:2000 |
ISO
9004:2000 Annex A är en vägledning för självvärdering. Denna vägledning är en förenklad variant av de utvärderingar som ingår i arbetet med kvalitetsutmärkelser men kan vara en bra början på ett arbete med ständiga förbättringar. För varje punkt och fråga finns också angivet vilka fördelar man når genom att uppfylla punkten. Här finns en mängd goda argument för kvalitetsarbetet. Annex B innehåller förslag till processer för ständiga förbättringar. De kan antingen genomföras i små steg eller som genomgripande förändringar.
|
||
ISO 19011 |
ISO
19011, Vägledning till revision av kvalitets- och/eller
miljöledningssystem Denna standarden är en vägledning för revision av
ledningssystem i syfte att verifiera systemens förmåga att uppfylla ställda
mål. Den kan användas både internt och för att revidera leverantörer.
|
||
Kommentarer till standarden. Det finns en del
vanligt förekommande problem vid införande och upprätthållande av standarden.
Dokument är en viktig del i kvalitetsarbetet. Det finns olika typer av dokument och de ska vara identifierbara, spårbara och det ska klart framgå ansvarig och giltighet. Dokumentationens omfattning ska alltid motsvara behovet i verksamheten. Standarden föreskriver inte mängden av eller omfattningen hos dokument. Införande av kvalitetssystem är ett arbete som sträcker sig över 1 till 2 år. Det är en stor satsning i både tid och pengar. Ledningens engagemang och uthållighet är nyckeln till ett bra resultat och för en början till offensiv kvalitetsutveckling. Det är först när man i kvalitetssystemet ser en grund till offensiv kvalitetsutveckling, som de stora fördelarna infinner sig. Tjänsteföretag och organisationer inriktade i huvudsak mot tjänster kan också utnyttja standarden. För att tolka den finns en hjälp i ISO 9004-2. Förändringsarbete, som införande av kvalitetssystem, innebär att många medarbetare känner sig osäkra och det känns oroande att lämna det invanda. Det finns ett naturligt motstånd mot förändringar. Arbetet med förändringar och förbättringar är inte i första hand ett tekniskt problem utan handlar mer om att få alla att känna sig delaktiga och arbeta med att förändra vanor och påverka attityder.
|
|||
|
Kvalitetsmagasinet - en tidning i tiden. Aktuella artiklar om kvalitetsutveckling och ISO 9000 Tictacsystem - TIC-TAC System utvecklar datorprogram som hjälpmedel inom områdena kvalitet, miljö, produktion och administration. Här finns demo för hur Intranet-baserade ledningssystem kan se ut.
|
||
Uppgifter |
Praktikfallet ÖVA. Detta praktikfall
innehåller uppgifter som berör ISO 9001, processer och USK. Se
kursplaneringen vilka uppgifter som ska redovisas och när de ska redovisas.
|
||
LSN 2004 |
|