|
|
Tjänstekvalitet |
|
|
Mål |
|
Målet är att ge kunskap om olika aspekter på tjänstekvalitet och hur dessa kan kopplas till ISO 9001 samt metoder för kvalitetssäkring i tjänsteproducerande organisationer.
|
|
The Economist har definierat en tjänst som: "något man kan köpa och sälja, men inte tappa på foten."
|
|
En skillnad mellan en vara och tjänst är att en tjänst konsumeras samtidigt som den levereras, medan en vara kan lagras. Tjänsten konsumeras direkt av kunden i samarbete med tjänsteleverantören. Eventuella brister i tjänstens utförande blir alltså direkt påtagliga för kunden. Kundnytta är ett mått på kvalitet. Kvalitetssäkring av tjänster är en viktig del i den kundvård, som är nödvändig, för att göra gamla kunder nöjda och får dem att återkomma. De blir dessutom förhoppningsvis livstidskunder och budbärare som skaffar nya kunder. Ett gott rykte är grunden för en framgångsrik organisation. Tjänsteutförandet kommer inte tillstånd förrän köpare och säljare möts. För att bli framgångsrik måste det finnas en dokumenterad tjänstestruktur i kombination med rätt beteende i mötet med kunden. Ett viktigt led i kvalitetsarbetet är att klarlägga krävande kunders uppfattning om de tillhandahållna tjänsterna och vad de önskar i framtiden.
|
|
Vad finns att vinna? "Man får aldrig en
andra möjlighet att ge ett första intryck." |
|
De fördelar med kvalitetssystem som gäller för varuproduktion återfinns naturligtvis även vid tjänsteproduktion. Nedan ges några exempel från tjänsteföretag.
|
|
|
|
Nedanstående exempel är hämtade från ISO 9004-2. En standard som utgått, men delar av den kan fortfarandes vara läsvärda.
|
|
Kvalitetspolicy |
|
Exempel på vad en kvalitetspolicy för ett tjänsteföretag bör beröra
Exempel på övergripande kvalitetsmål
|
|
Mål och aktiviteter "Kundvård visar vad du vill. Kunden avgör om det räcker." |
|
Exempel på (del-)mål och aktiviteter
|
|
Kvalitetssystemets nyckelfaktorer |
|
|
|
Motivation
|
|
I varje organisation är den enskilde medarbetaren en mycket viktig resurs. Speciellt gäller det för organisationer i vilka enskilda individers beteende och uppförande direkt påverkar tjänstens kvalitet. Ledningen skall stimulera medarbetarnas motivation, samarbetet, utveckling och prestationer. Ledningen ska tänka på
|
|
Intern kommunikation |
|
Den personal som i tjänsteproduktionen har direkt kontakt med kunden, skall ha färdigheter i att kommunicera och ha förmåga att arbeta i grupp. De ska också kunna samverka på lämpligt sätt med externa organisationer och representanter, för att kunna tillhandahålla en problemfri tjänst i rätt tid. Kvalitetsförbättringsgrupper är en typ av lagaktivitet, som kan vara effektiv för att förbättra medarbetarnas inbördes kommunikation och kan ge möjlighet till stöd och samarbete vid problemlösning. Kommunikation skall regelbundet förekomma på alla ledningsnivåer inom organisationen. Ett enkelt och effektivt informationssystem är väsentligt för kommunikationen och verksamheten. Kommunikationen kan omfatta
|
|
Extern kommunikation
"Man
glömmer lätt vad man handlar, men inte hur man blir behandlad." |
|
Att kommunicera med kunder innefattar att lyssna på dem och hålla dem informerade. Svårigheter i att kommunicera och samverka med kunder bör omgående uppmärksammas. Dessa svårigheter ger viktig information om områden i utförandeprocessen som bör förbättras. Effektiv kommunikation innefattar
|
|
|
|
|
|
Kvalitetsslinga |
|
Kvalitetsslinga för tjänstekvalitet (enligt ISO 9004-2)
|
|
|
|
Det skall upprättas kvalitetssystemrutiner för att specificera krav på utförande av samtliga processer, inklusive de tre huvudprocesserna för tjänstens tillhandahållande (marknadsföring, utveckling, utförande) som är aktuella i kvalitetsslingan för tjänster. Tjänstens kvalitet, som kunden ser den, påverkas omedelbart av dessa processer, men även av förbättringsaktiviteter föranledda av återförd information som lett till kvalitetsförbättringar, nämligen
Det skall också åstadkommas återföring av erfarenheter mellan samverkande element i kvalitetsslingan. |
|
|
|
|
|
Marknadsförings- |
|
Marknadsföringsprocessen omfattar marknadsundersökning för
att fastställa kundens behov och förväntningar på den erbjudna tjänsten,
klass på tjänsten, förväntad pålitlighet och tillgänglighet.
|
|
Utvecklings- |
|
Utvecklingen av en tjänst utgår från
tjänstespecifikationen, som förändras i takt med organisationsförändringar
och påverkan utifrån. Ledningen ska ange ansvarsområden för utveckling av
tjänsten och säkerställa att alla är medvetna om sitt ansvar för att uppnå
rätt kvalitet.
|
|
Genomförande- "Ett
leende är kortaste vägen till kunden."
|
|
Ledningen ska ange specifikt ansvar för all personal som
förverkligar genomförandeprocessen. Tjänsten ska uppfylla den
fastställda utförandespecifikationen. Att detta sker ska övervakas och vid
avvikelser ska processen justeras. Det är grundläggande att avvikelser kan identifieras och att ansvar och befogenheter för korrigerande åtgärder är definierade i kvalitetssystemet. Rutiner upprättas för styrning av mätsystemet, faktainsamling och analys, statistiska metoder och ständiga förbättringar av kvaliteten. |
|
|
|
|
|
Exempel på flödesschema för beslutsprocess |
|
|
|
|
Boktips om tjänstekvalitet: "Mätning av tjänstekvalitet i praktiken" |
|
|
LSN 2003 |
|
|