Förändringsarbete

Mål

Målet är att ge förståelse för de villkor under vilka förändringsarbete bedrivs.
 

 

"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka."
(Albert Einstein) 

Det finns flera olika arbetssätt för hur förändringsarbete kan bedrivas. Perspektiven och arbetssätten är beroende på den kultur som finns inom organisationen eller företaget. Det är en stor skillnad mellan "gamla" och sedan lång tid etablerade företag inom tunga branscher som verkstadsindustri och processindustri och de "nya" företag som är aktiva med t ex tjänsteproduktion, konsultarbete eller informationsteknik i vid mening.

För att företag och organisationer ska fortsätta vara konkurrenskraftiga och bli flexibla krävs ofta en kulturförändring. Detta som en del i en övergång  mot en lärande organisation med ständiga förändringar och förbättringar, vilka skall vara en naturlig del i verksamheten. Det är en svår och ibland även plågsam arbetsgång, vilken kräver starka drivkrafter. Dessa är  tyvärr vanligen  i form av minskade marknadsandelar och lönsamhetsproblem.

Man kan urskilja några olika kulturer och hur de påverkar sättet att organisera och arbeta inom organisationer. För att arbeta med förändringar t ex införande av kvalitetssystem är det viktigt att skapa sig en bild av organisationens kultur, struktur och arbetssätt. Detta för att använda rätt metoder och för att förstå de hinder och det motstånd som man möter. Exemplen nedan är renodlade och det förekommer naturligtvis blandformer. Stora organisationer kan inom sig rymma flera av perspektiven. 

 

 

Olika perspektiv Byråkratiskt/tayloristiskt perspektiv (scientific management)

Kännetecknas av en hierarkisk struktur (uppdelad i tänkare och görare), detaljstyrning och formella regelsystem samt långt driven arbetsfördelning.

Förändringar sker genom planering och verkställighet  uppifrån och ner - "top-down", medarbetare på lägre nivåer är ofta ovilliga till förändringar och förändringsarbete följer en analytisk och rationell modell.

 

 

 

Humanistiskt/lärande perspektiv (lärande organisation)

Kännetecknas av integration av funktioner och uppgifter, decentralisering, målstyrning, samförstånd, delaktighet, kompetens och lärande.

Förändringsarbete ses som en långsiktig och tidskrävande process innefattande problemlösning och lärande, alla som berörs deltar aktivt, kommunikation, beslutsprocesser och klimat utvecklas. Ledarskapet är pedagogiskt och relationsinriktat.

 

 

Makt-konflikt perspektiv (politiserad organisation)

Kännetecknas av mångfald av mål- och partsintressen med åtföljande konflikter, makt och auktoritet och problem löses genom förhandlingar och kompromisser.

Förändringar är ett resultat av konflikter, kamp och kompromisser samt maktförhållanden. Det är inte rationella argument som bestämmer vilka förändringar som genomförs utan  förmåga att förhandla och kompromissa är avgörande för framgång.

 

 

Förutsättningar för förändringsarbete För ett effektivt förändringsarbete krävs i många organisationer en kulturförändring mot en lärande organisation. Den hierarkiska triangeln behöver vändas.

 

"Det här är inget problem - bara en uppgift som ska lösas."
(Kay Kjellgard)

 

 

"Förändringens vindar möjliggörs av de som följer vinden men styrs av de som stretar emot."
(Hans Lennros)

Ett problem med att genomföra förändringar av hierarkier är att de ska utföras utgående från den nuvarande hierarkiska strukturen och med dess kultur. Vilket innebär att etablerade regelverk, beteenden och traditioner måste förändras i grunden.

Några förutsättningar för att nå framgång i förändringsarbetet:

  • Att alla berörda förstår vad man förväntas göra, varför och accepterar målen och bakomliggande problemanalys. För att uppnå detta är det viktigt att de berörda får rak och relevant information och att de är delaktiga i framtagningen av målen genom en effektiv måldelningsprocess.
  • Att alla är delaktiga i planering, genomförande och utvärdering av förändringsprojekt.
  • Att man ger stöd genom utbildning och handledning så att alla får lära sig praktiskt och konkret vad som krävs.
  • Att anpassa rutiner och system för att de ska bli förenliga med och stödja förändringarna.
  • Att ledningen har en hög ambitionsnivå och visar det i sitt dagliga arbete.
  • Att ledningen ställer tydliga krav och skapar ett förändringstryck samtidigt som man anpassar lösningar till lokala variationer.
  • Att det finns ett klimat där man betonar initiativ, risktagande och tolererar misstag samtidigt som man prövar vedertagna "sanningar" och osynliga spelregler.
  • Att ledningen i ord och handling stöder förändringen, tillsätter resurser och visar uthållighet

 

 

LSN 2003  

Back