Terminologi |
|||
Mål |
Målet är att ge kunskap om innebörden i några vanliga termer inom
kvalitetstekniken. Att "tala samma språk" är en förutsättning för effektiv
kommunikation och för att undvika missförstånd
|
||
Terminologi
" Ett ord som en människa
fäster sig vid kan verka i oberäknelig tid. Det kan framkalla glädje till
livets slut. Det kan väcka obehag livet ut. Det kan påverka livet på jorden,
så slarva inte med orden." |
Denna sammanställning är inte på
något sätt heltäckande utan avser begrepp som i första hand berörs i ISO
9001. Definitionerna är hämtade från ISO 9000:2000, som gäller från och med
1 januari 2001. För komplettering hänvisas till standarden.
Kvalitet Kommentar: En egenskap är ett särskiljande drag, som kan vara inneboende (permanent) eller tilldelat. Krav är ett behov eller en förväntning som är angiven, i allmänhet underförstådd eller obligatorisk. När man köper t ex en bil är de underförstådda kraven att den uppfyller trafiksäkerhetskraven. De angivna kraven handlar om motortyp, komfort, färg, pris mm. När kunden finner att allt detta är uppfyllt har bilen en tillfredsställande kvalitet för just den här kunden. En förändring i ISO 9001:2000 är att kvalitet också kan föregås av adjektiv av typen bra, utmärkt... Kundtillfredsställelse Ledningssystem Kommentar: System är en grupp samverkande eller varandra påverkande element. Det finns ledningssystem för kvalitet, miljö, arbetsmiljö, säkerhet mm. De har alltså alla det gemensamt att policy och mål är centralt. Vet man inte vad man vill så är metoden inte intressant. Kvalitetsledningssystem Kommentar: Standarden anger vad som ska ingå i kvalitetsledningssystemet, men inte hur dvs inget om utförande och detaljeringsgrad. Detta bestäms av behovet för att nå kvalitetsmålen. Systemet har till uppgift att främst tillfredsställa organisationens interna ledningsbehov, men även kundkrav kan påverka utformningen. Kvalitetspolicy Kommentar: Med policyn beskriver och bestämmer ledningen vad allt kvalitetsarbete inom organisationen strävar mot. Ledningen är också ansvarig för att alla i företaget har klart för sig innehållet i policyn. Kvalitetsledning Kommentar: Det är ledningens uppgift att fortlöpande följa upp att kvalitetsarbetet är effektivt och lämpligt för sin uppgift samt att ändra policy i takt med förändringar i organisation och omvärld. Hänsyn tas också till ekonomiska aspekter. Alla ledningsnivåer har ansvar, men det är högsta ledningen som driver. Effektiv kommunikation med medarbetare och omvärld är en grundförutsättning. Kvalitetssäkring Kommentar: När ISO 9001 kom (1987) var huvudmålet just kvalitetssäkring. Den nya ISO 9001:2000 betonar kvalitetsledning. Med kvalitetssäkring (egentligen allt kvalitetsarbete) och den tillhörande dokumentation kan ledningen och även kunder få ett underlag för att bedöma om det är troligt att produkterna kommer att ha rätt kvalitet. Kvalitetsstyrning Kommentar: Detta omfattar metoder och aktiviteter både för att övervaka processer och för förebyggande av problem i alla led av verksamheten. Det finns likheter med kvalitetssäkring. Kvalitetsplan Kommentar: Kvalitetsplanen gäller för en specifik produkt, men hänvisar vanligen till tillämpliga delar i kvalitetsmanualen med tillägg för produktspecifika aktiviteter. Organisation Kommentar: Detta innefattar både offentlig och privat verksamhet dvs allt från ideella föreningar, idrottsklubbar till enmansföretag och multinationella koncerner. Process
Kommentar: Processer, processkartläggning och processägare är grundläggande i modernt kvalitetsarbete. Produkt Kommentar: Produkter kan indelas i fyra kategorier: tjänster, mjukvara, hårdvara, processindustriprodukter. Många produkter tillhör en kombination av dessa kategorier. Projekt Rutin Specifikation Kommentar: En specifikation kan vara kopplad till aktiviteter eller produkter. Kontroll Verifiering Kommentar: En bekräftelse kan bestå av alternativa beräkningar, provning, jämförelser med en beprövad specifikation och dokumentgranskning. Verifiering är sättet (processen) för hur man undersöker om resultatet av en aktivitet stämmer överens med angivna krav. Validering Kommentar: Validering innebär att man undersöker om produkten stämmer överens med användarens behov. Den görs normalt på slutprodukten och kan behöva utföras utgående från flera olika driftförhållanden. Avvikelse Kommentar: Detta innebär att kvalitetsegenskaper eller tillförlitlighetsegenskaper inte är uppfyllda eller saknas i förhållande till specificerade krav. Det kan också gälla brister i kvalitetssystemet. Defekt (Fel) Kommentar: Det är vanligt att termen fel används i stället för defekt. Observera att det är skillnad på avvikelse och defekt. Defekt är ofta kopplat till juridiskt ansvar eftersom säkerhet och produktansvar berörs. Detta gäller inte för avvikelse, som berör uppfyllandet av specifikationer. Korrigering Korrigerande åtgärd Revision Kommentar: Revisionsbevis är ett redovisande dokument med information som är relevant med hänsyn taget till revisionskriterierna (kriterierna kan bestå av policy, rutiner och/eller krav). Syftet är främst att undersöka behovet av förbättring och korrigerande åtgärder. Förväxla inte revision med kontroll och övervakning, som är till för att styra processer och godkänna produkter. Det är viktigt att revision ses som en hjälp till förbättring och inte som något för att söka syndabockar. Revisionskriterier Revisionsbevis, revisionsbelägg Revisionsiakttagelser |
||
Hänvisning |
SS-EN ISO 9000:2000 Ledningssystem för kvalitet - Principer och terminologi | ||
LSN 2003 |