Terminologi

Mål

Målet är att ge kunskap om innebörden i några vanliga termer inom kvalitetstekniken. Att "tala samma språk" är en förutsättning för effektiv kommunikation och för att undvika missförstånd

 

Terminologi

 

" Ett ord som en människa fäster sig vid kan verka i oberäknelig tid. Det kan framkalla glädje till livets slut. Det kan väcka obehag livet ut. Det kan påverka livet på jorden, så slarva inte med orden."
(Alf Henriksson)

Denna sammanställning är inte på något sätt heltäckande utan avser begrepp som i första hand berörs i ISO 9001. Definitionerna är hämtade från ISO 9000:2000, som gäller från och med 1 januari 2001. För komplettering hänvisas till standarden.

Kvalitet
Grad till vilken inneboende egenskaper uppfyller krav.

Kommentar: En egenskap är ett särskiljande drag, som kan vara inneboende (permanent) eller tilldelat. Krav är ett behov eller en förväntning som är angiven, i allmänhet underförstådd eller obligatorisk. När man köper t ex en bil är de underförstådda kraven att den uppfyller trafiksäkerhetskraven. De angivna kraven handlar om motortyp, komfort, färg, pris mm. När kunden finner att allt detta är uppfyllt har bilen  en tillfredsställande kvalitet  för just den här kunden. En förändring i ISO 9001:2000 är att kvalitet också kan föregås av adjektiv av typen bra, utmärkt...

Kundtillfredsställelse
Kundens uppfattning om i vilken grad kundens krav har uppfyllts.

Ledningssystem 
System för att upprätta policy och mål samt för att uppnå dessa mål.

Kommentar: System är en grupp samverkande eller varandra påverkande element. Det finns ledningssystem för kvalitet, miljö, arbetsmiljö, säkerhet mm. De har alltså alla det gemensamt att policy och mål är centralt. Vet man inte vad man vill så är metoden inte intressant.

Kvalitetsledningssystem
Ledningssystem för att leda och styra en organisation med avseende på kvalitet.

Kommentar: Standarden anger vad som ska ingå i kvalitetsledningssystemet, men inte hur dvs inget om utförande och detaljeringsgrad. Detta bestäms av behovet för att nå kvalitetsmålen. Systemet har till uppgift att främst tillfredsställa organisationens interna ledningsbehov, men även kundkrav kan påverka utformningen.

Kvalitetspolicy
En organisations övergripande avsikter och inriktning med avseende på kvalitet, formellt uttalade av den högsta ledningen.

Kommentar: Med policyn beskriver och bestämmer ledningen  vad allt kvalitetsarbete inom organisationen strävar mot. Ledningen är också ansvarig för att alla i företaget har klart för sig innehållet i policyn.

Kvalitetsledning
Samordnade aktiviteter för att leda och styra en organisation med avseende på kvalitet.

Kommentar: Det är ledningens uppgift att fortlöpande följa upp att kvalitetsarbetet är effektivt och lämpligt för sin uppgift samt att ändra policy i takt med förändringar i organisation och omvärld. Hänsyn tas också till ekonomiska aspekter. Alla ledningsnivåer har ansvar, men det är högsta ledningen som driver. Effektiv kommunikation med medarbetare och omvärld är en grundförutsättning.

Kvalitetssäkring
Del av kvalitetsledning inriktad mot att ge tilltro till att kvalitetskrav kommer att uppfyllas.

Kommentar: När ISO 9001 kom (1987) var huvudmålet just kvalitetssäkring. Den nya ISO 9001:2000 betonar kvalitetsledning. Med kvalitetssäkring (egentligen allt kvalitetsarbete) och den tillhörande dokumentation kan ledningen och även kunder få ett underlag för att bedöma om det är troligt att produkterna kommer att ha rätt kvalitet.

Kvalitetsstyrning
Del av kvalitetsledning inriktad mot att  uppfylla kvalitetskrav.

Kommentar: Detta omfattar metoder och aktiviteter både för att övervaka processer och för förebyggande av problem i alla led av verksamheten. Det finns likheter med kvalitetssäkring.

Kvalitetsplan
Dokument som specificerar vilka rutiner och tillhörande resurser som ska användas av vem och när för ett visst projekt, en viss produkt, en viss process eller ett visst kontrakt.

Kommentar: Kvalitetsplanen gäller för en specifik produkt, men hänvisar vanligen till tillämpliga delar i kvalitetsmanualen med tillägg för produktspecifika aktiviteter.

Organisation
Grupp av personer och resurser med ett arrangemang av ansvar, befogenheter och samverkan.

Kommentar: Detta innefattar både offentlig och privat verksamhet dvs allt från ideella föreningar, idrottsklubbar till enmansföretag och multinationella koncerner.

Process
Grupp av samverkande eller varandra påverkande aktiviteter  som omvandlar insats till utfall.

Kommentar: Processer, processkartläggning och processägare är grundläggande i modernt kvalitetsarbete. 

Produkt
En produkt är resultatet av en process. 

Kommentar: Produkter kan indelas i fyra kategorier: tjänster, mjukvara, hårdvara, processindustriprodukter. Många produkter tillhör en kombination av dessa kategorier.

Projekt
Ett mer omfattande unikt arbete som utförs en gång.

Rutin
Angivet sätt att utföra en aktivitet eller en process

Specifikation
Dokument som anger krav.

Kommentar: En specifikation kan vara kopplad till aktiviteter eller produkter.

Kontroll
En utvärdering av överensstämmelse genom observation och bedömning tillsammans med mätning, provning eller kalibrering.

Verifiering
Bekräftelse genom att framlägga bevis på att specificerade krav har uppfyllts.

Kommentar: En bekräftelse kan bestå av alternativa beräkningar, provning, jämförelser med en beprövad specifikation och dokumentgranskning. Verifiering är sättet (processen) för hur man undersöker om resultatet av en aktivitet stämmer överens med angivna krav.   

Validering
Bekräftelse genom att framlägga bevis på att krav för en specifik, avsedd användning eller tillämpning har uppfyllts.

Kommentar: Validering innebär att man undersöker om produkten stämmer överens med användarens behov. Den görs normalt på slutprodukten och kan behöva utföras utgående från flera olika driftförhållanden.

Avvikelse
Icke-uppfyllande av ett krav.

Kommentar:  Detta innebär att kvalitetsegenskaper eller tillförlitlighetsegenskaper inte är uppfyllda eller saknas i förhållande till specificerade krav. Det kan också gälla brister i kvalitetssystemet.

Defekt (Fel)
Icke-uppfyllande av ett krav relaterat till avsedd specificerad användning.

Kommentar: Det är vanligt att termen fel används i stället för defekt. Observera att det är skillnad på avvikelse och defekt. Defekt är ofta kopplat till juridiskt ansvar eftersom  säkerhet och produktansvar berörs. Detta gäller inte för avvikelse, som berör uppfyllandet av specifikationer.

Korrigering
Åtgärd för att eliminera konstaterad avvikelse

Korrigerande åtgärd
Åtgärd för att eliminera orsaken till konstaterad avvikelse.

Revision
Systematisk, oberoende och dokumenterad process för att erhålla  revisionsbevis och utvärdera objektivt för att avgöra i vilken utsträckning revisionskriterier är uppfyllda.

Kommentar: Revisionsbevis är ett redovisande dokument med information som är relevant med hänsyn taget till revisionskriterierna (kriterierna kan bestå av policy, rutiner och/eller krav).  Syftet är främst att undersöka behovet av förbättring och korrigerande åtgärder. Förväxla inte revision med kontroll och övervakning, som är till för att styra processer och godkänna produkter. Det är viktigt att revision ses som en hjälp till förbättring och inte som något för att söka syndabockar.

Revisionskriterier
Policy, rutiner eller krav som används som referenser.

Revisionsbevis, revisionsbelägg
Redovisande dokument med uppgifter om fakta eller annan information som är relevanta med hänsyn till revisionskriterierna och är verifierbara.

Revisionsiakttagelser
Resultatet av utvärderingen av de samlade revisionsbevisen mot revisionskriterierna.

Hänvisning

SS-EN ISO 9000:2000 Ledningssystem för kvalitet - Principer och terminologi
LSN 2003

Back