Kommentarer till ISO 9001 |
|||
Mål |
Målet är att ge tips om vad som kan ge upphov till problem vid införande och upprätthållande av standarden | ||
Allmänt | Det är viktigt att klargöra att ISO
9001 talar om vad som skall ingå i ett kvalitetsledningssystem men
inte hur det skall göras. Varje företag och organisation måste
anpassa införandet efter behov och förutsättningar. Det får inte vara så att
standarden ses som ett hinder för förändringar, utan den skall ses som
starten på en process med ständiga förändringar. Detta understryks av
punkten 8. Mätning, analys och förbättring Kvalitetsledningssystemet skall översiktligt beskrivas i en kvalitetsmanual. Kvalitetsmanualen innehåller allmän information om organisationen, verksamhetsöversikt, kvalitetspolicy, kvalitetsledningssystemets omfattning och principer samt koppling till rutinbeskrivningar och instruktioner. Manualen är ofta tvåspråkig med engelska som andra språk. Det förekommer i mindre företag att allt samlas i en pärm och då går det ofta under namnet kvalitetshandbok. Kvalitetsledningssystemet i större företag utgörs av ett antal pärmar med kvalitetsmanualen som sammanhållande dokument. Utvecklingen går naturligtvis mot att lägga all dokumentation på Intranet. Detta medför att uppdateringar och dokumenthantering förenklas. Dessutom finns möjligheter att med hyperlänkar göra hänvisningar till bakomliggande dokument och standarder. Detta förutsätter att alla, även operatörer, har tillgång till datorer och utbildning för att hantera information på Intranet.
|
||
Ledningens ansvar
"Utelämnade till sig
själva, tenderar saker att gå från dåliga till sämre."
Se läroboken Kvalitet från behov till användning kap 18 |
Ledningen med VD i spetsen har det
övergripande och absoluta ansvaret för att det bedrivs en effektiv och
samordnad kvalitetsverksamhet. Inget kvalitetssystem får sin fulla verkan utan ledningens fulla stöd och engagemang. Till ledningens uppgifter hör
Det är vanligt att företag har en kvalitetspolicy, men inte har formulerat mål som är mätbara och kvantifierbara eller att de som har formulerat mål inte har brutit ner dem i delmål. Det är viktigt att inse att kvalitetsmål inte är skilda från övriga verksamhetsmål utan står i överensstämmelse med verksamhetsidé, policy och visioner. Ansvar och befogenheter för personal är ofta oklart formulerade. Det är viktigt att företagsledningen integrerar kvalitetsarbetet, som en naturlig del i verksamheten och har det som en stående punkt på dagordningen. Det är viktigt att ha rutiner för att hantera korrigerande åtgärder på systemnivå.
|
||
Dokument och dokumentstyrning
|
En viktig del i standarden är
kraven på dokumenthantering. Rätt utgåvor skall finnas på rätt plats och
ogiltiga dokument skall omedelbart avlägsnas. Alla dokument skall vara
granskade och godkända av bemyndigad personal. Dokument skall förvaras på
ett säkert sätt. Ändringar i dokument skall främst göras av dem som
framställt det ursprungliga dokumentet. Alla ändringar skall godkännas av
bemyndigad person. Dokumentförteckning skall upprättas.
|
||
Inköp | Inköpsavdelningen kan hantera upp
till 70 - 80% av ett företags omsättning. Det är därför av stor vikt att
inköpsrutiner är aktuella och effektiva. Rutinerna måste anpassas efter
leverantörskategori och ingen kategori får glömmas bort. En standardrutin
med checklista, som används för alla leverantörer är ingen bra metod. Det är
skillnad på en leverantör för kontorsmaterial och t ex en konsult eller en
verktygstillverkare. Leverantörsbedömning och kriterier för godkännande av
leverantörer är en viktig punkt som ofta är ofullständigt dokumenterad och
tillämpad. Inköpsunderlagen är ofta dåligt definierade. Leverantören
förutsätts veta vad kunden beställt.
|
||
Processorientering | Alla delar av en organisations
verksamhet kan processorienteras och vinner på att processorienteras om det
görs på ett ändamålsenligt och effektivt sätt. När det gäller produktionsprocesser är det viktigt att det i produktionsunderlaget finns referenser till gällande utgåvor av ritningar, arbetsinstruktioner och att rätt underlag finns ute på arbetsplatserna. Kontrolloperationer ska finnas med i operationslistan och avrapporteras på samma sätt som övriga operationer. Det förekommer att kontrollinstruktioner saknas eller att omfattningen av kontrollen inte är definierad.
|
||
Korrigerande åtgärder |
Korrigerande åtgärder ska inte
enbart vidtas vid avvikande produkter utan även vid problem beroende på
systemet. Det saknas ofta rutiner för det senare. Ett annat vanligt fel är
att det saknas instruktioner för vem som ska fatta beslut om åtgärder, hur
de ska dokumenteras och följas upp. Det samlade underlaget från hanteringen
av avvikande produkter och korrigerande åtgärder innehåller en mängd
information om hur läget är i företaget och är ett utmärkt underlag för
ledningens genomgång. Detta förutsätter att informationen inte av olika skäl
stannar på lägre nivåer i företaget.
|
||
Förebyggande åtgärder |
Genom att effektivt utnyttja de
data som kommer från processerna har man en god grund för förebyggande
åtgärder. Information från produktionsprocesser är viktiga inte enbart för
själva produktionen utan ger också information som kan utnyttjas för
förbättringar även i konstruktionen. Processägaren har ansvaret för att man
arbetar förebyggande och med ständiga förbättringar.
|
||
Utbildning
|
På detta område varierar det
kraftigt hur väl företagen uppfyller kraven. Behovet av utbildning
identifieras med t ex planerings- och utvecklingssamtal, i samband med inköp
av ny utrustning och vid förändringar i processerna. Dokumentering ska ske
och ligga som underlag för utbildningsplaner. Utbildningsregister ska finnas
med uppgifter om utbildningens innehåll och vilka som deltagit.
|
||
Kvalitetsplaner | Att använda en kvalitetsplan är ett
sätt att knyta specifika krav på en produkt, ett projekt eller ett kontrakt
till befintliga allmänna kvalitetsrutiner. En kvalitetsplan används för att
övervaka och bedöma hur kvalitetskraven uppfylls. Den kan också användas där
det inte finns ett dokumenterat kvalitetssystem, men för detta fall behöver
rutiner utarbetas som stöd för kvalitetsplanen. Kvalitetsplanen bör
innefatta minst följande information
Ett sätt att få planen heltäckande är att följa produktutvecklingsflödet från projektstart till projektavslutning via de delprocesser som ingår. |
||
LSN 2003 |