|
|
|
6 Processer och processkartläggning
|
|
Mål |
|
Målet är att ge kunskap om processbegreppet och processkartläggning. Detta innefattar hur man indelar verksamheten i olika typer av processer, gränssnitt mellan processer, ledning av processer och beskrivning av processer.
|
|
Process . |
|
En aktivitet eller en rad sammanhängande aktiviteter, som använder resurser och som styrs för att göra det möjligt att omforma insatser till utfall, kan betraktas som en process. (Definition enligt ISO 9000:2008) På
engelska används input och output, vilket också är vanligt i svenskan. På
svenska varierar terminologin. Bergman & Klefsjö (2007) refererar till
olika författare och för input-output förekommer resurs-resultat (sida 44), kundbevhov- ?
(sida 45), objekt-resultat (sida 471), inobjekt-produkter
(sida 480) och insats-utfall med hänvisning till ISO 9001 (sida 509).
Ljungberg & Larsson (2001) använder objekt in och objekt ut. I princip är
det bra att undvika onödiga engelska termer i svenskan men ibland finns ingen
bra och vedertagen översättning och då kan det vara bättre att hålla sig till
ursprungsspråket. Processorientering
utgår från en helhetsbild av en organisations tvärfunktionella arbetsflöden.
Det handlar om att studera de arbetsflöden, eller processer, som skapar
kundnytta. För att beskriva vad som menas med en process är det lämpligt att
tala om vad som karaktäriserar den, nämligen att den:
|
|
Varför processer?
|
|
I en traditionell organisation brukar det finnas flera
problem, vilka kan reduceras om man processorienterar
sin organisation. Exempel på organisationskarta för en traditionell organisation: |
|
|
|
Problem med en traditionell organisation:
|
|
Process- |
|
Processmodeller är som
alla modeller inte exakta reproduktioner av verkligheten. Vi beskriver de
viktigaste aktiviteterna men utöver dessa finns ett antal
kommunikationsflöden som är underförstådda. Skulle vi försöka rita in alla
händelser skulle bilden bli omöjlig att läsa och modellen värdelös. En
alltför allmän modell passar för allt men förklarar inget. En alltför
detaljerad modell inkluderar allt men går inte att förstå utan omfattande
arbete. Det sägs att en bra modell måste kunna förstås på mindre än tio
minuter. |
|
|
|
|
|
Process- |
|
Processer kan beskrivas på många olika sätt beroende på
syfte. Flöden kan ses som en sorts processer och definieras ofta som en kedja
av aktiviteter (inte ett nätverk). Enligt Ljungberg & Larsson (2001) är
inte flöde och process samma sak. Flödesbeskrivningar används ofta för
lågnivåprocesser där aktiviteterna är sekventiella. Det finns flera olika
notationer för flödesdiagram. Nedan en enkel variant med start och slut,
aktivitet samt en symbol för beslut. |
|
|
|
|
|
Exempel |
|
I detta exempel är endast insats, aktiviteter och
slututfall medtagna. Utfall/insats mellan de olika aktiviteterna har
uteslutits. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En huvudprocess kan delas upp i delprocesser: |
|
|
|
|
|
|
|
Huvudprocesser är de processer som tillgodoser externa kunders behov och ger ett utfall som skall motsvara eller helst överträffa kundernas behov och förväntningar.
|
|
|
|
Huvudprocesser indelar man ibland i operativa
huvudprocesser t.ex. försäljning och produktframtagning (som visas exempel på
ovan) och strategiska huvudprocesser t.ex. affärsutveckling,
produktutveckling och produktionsutveckling. En del företag betonar
ledningens betydelse genom att göra ledning till en huvudprocess. |
|
Exempel |
|
Processarbete från några olika organisationer WDN (arbetar med nätverk) Älta skola (vinnare av USK 2001) |
|
|
|
|
|
|
|
Exempel med PDSA-cykeln, som kan ses som en ständigt pågående process med ett antal delprocesser. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Huvudprocesser skär ofta genom många funktioner i en organisation. Det blir allt vanligare Det finns exempel på att all verksamhet utförs i processerna och funktionerna är avskaffade. I bilden nedan har ordet kärnprocess använts med andemeningen att det är företagets huvudsakliga värdeskapande process. |
|
|
|
|
|
Processledning
|
|
Processägaren äger processerna
och bör se till så att de ständigt förbättras. Till sin hjälp har processägaren ibland en resursägare och en teamledare.
Resursägaren ansvarar för att alla resurser som behövs för processen blir
tillgängliga. Teamledaren har ansvar för den personal som arbetar i
processen. För att arbetet med processer ska bli framgångsrikt måste det
finnas en klar struktur för processledning och klarlagda ansvarsförhållande
mellan processägare och dem som är chefer för de
olika funktionerna. Funktionerna bör kunna fungera som kompetenscentra i den
nya organisationen. Detta kan innebära en del problem eftersom gamla
strukturer bryts upp. Organisationen kommer nu att ledas och styras som ett
system av processer i stället för som relativt självständiga funktioner.
|
|
Symboler |
|
Symboler för flödesdiagram enligt ISO 9004-4. Lämpliga för att använda vid processkartläggning.
Begynnelse- och slutsteg
Beslut
Visar flödesriktningen från
en
|
|
Exempel 1 |
|
Ett enkelt exempel på en process för processidentifiering. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Exempel 2 |
|
Exempel på processkarta i form av ett flödesdiagram för processen att förenkla en process.
Källa: Handbook for Basic Process
Improvement |
|
Boktips |
|
Almhem et al., (1998), Att lyckas med processledning, Liber, Best nr 47-04492-6 Ljungberg & Larsson (2001), Processbaserad verksamhetsutveckling, Studentlitteratur: Lund, ISBN 91-44-01270-5 |
|
Uppgifter |
|
Praktikfallet ÖVA. Detta praktikfall innehåller uppgifter som berör ISO 9001, processer och USK. Se kursplaneringen vilka uppgifter som ska redovisas och när de ska redovisas. |
|
|
|
|
|
LSN 2004 |
|
|